Ministeri Huovinen: Yrittäjien perheenjäsenten sosiaaliturvaan oikeudenmukaisuutta

Peruspalveluministeri Susanna Huovisen mukaan yrittäjien perheenjäsenten sosiaaliturvan ongelmiin on etsittävä ratkaisua. Huovisen mielestä nykytilanne ei ole kestävä ja oikeudenmukainen.

Työttömyysturvalain mukaan yrityksestä mitään omistamaton, mutta siinä työskentelevä yrittäjän kanssa samassa taloudessa asuva katsotaan myös yrittäjäksi kyseisen toiminnan osalta. Näin tapahtuu, jos hän on suoraan ylenevässä tai alenevassa polvessa yrittäjälle sukua oleva henkilö.

– Työttömyysturvaetuuden saaminen vaatii yrittäjältä lähtökohtaisesti koko yritystoiminnan lopettamista. Tämä koskee usein myös yrittäjäksi katsottavia yrittäjän perheenjäseniä, Huovinen toteaa.

– Kohtuus ei tällöin toteudu. Jos pienyrittäjän perheenjäsen on irtisanottu esimerkiksi vaikeuksissa olevan yrityksen muiden työntekijöiden työpaikkojen säilyttämiseksi, niin pitääkö koko toiminta tässä tilanteessa lopettaa perheenjäsenen etuuden saamiseksi?

Ongelmien poistamiseksi on nostettu esiin mahdollisuuksia muun muassa työttömyysturvan yrittäjämääritelmän supistamiseksi tai yhdistelmävakuutuksen käyttöönottamiseksi, jolloin henkilö voisi vakuuttaa itsensä samassa työttömyyskassassa palkansaajana ja yrittäjänä.

– Yrittäjien perheenjäsenten on saatava nykyistä oikeudenmukaisempaa kohtelua. Asiaan liittyy vaikeita valvonta- ja rajanvetokysymyksiä. Silti siihen on kyettävä tarttumaan konkreettisesti uudessa hallitusohjelmassa, Huovinen vaatii.