Ministeri Huovinen: Sopeutuksia ei saa tehdä heikoimpien kustannuksella

Peruspalveluministeri Susanna Huovinen puhui tänään vapunpäivänä kahdessa tilaisuudessa Kuopiossa. Hän muistutti, että vahvalla valtakirjalla uutta hallitusta rakentavalla hallitustunnustelijalla on edessään vaativa urakka.

– Maamme talous- ja työllisyystilanne on hankala, väestörakenne haastaa palvelujärjestelmäämme ja kiristynyt ilmapiiri ulko- ja turvallisuuspolitiikassa ulottuu tänne pohjoiseen saakka. Erityistä tarkkuutta vaatii se, ettei vaikeita sopeutustoimia maksateta niillä, jotka ovat jo muutenkin ahtaalla. Sopimisen kulttuuria ei saa heittää roskakoriin tässä haastavassa tilanteessa, Huovinen totesi.

Huovinen muistutti myös, että nyt työnsä päättävä hallitus sai aikaiseksi monta tärkeää uudistusta, jotka hukkuivat talous- ja työllisyyspuheen alle.

– Vaalikeskustelujenkin aikaan tuntui usein siltä, että käynnissä oli vaalien sijasta hallituksen haukkujaiset. On totta, että liian moni rakenteellinen uudistus jäi valitettavasti toteutumatta ja hallituksella on tietysti tässä peiliin katsomisen paikka. Silti hallitus toteutti perusturvan korotuksen, nuorisotakuun ja vanhuspalvelulain. Näitä voidaan pitää historiallisina uudistuksina. Oppilas- ja opiskelijahuoltolain ja sosiaalihuoltolain uudistukset tuovat apua niille, jotka sitä eniten tarvitsevat. Kaikilla hallituspohjilla tällaisia uudistuksia ei olisi toteutettu. Nyt toteutettiin, painotti Huovinen.

Susanna Huovinen huomautti, että sote-uudistuksen merkitys kansalaisten palveluiden parantamisessa ja terveyseroihin puuttumisessa on keskeinen.

– Valitettavasti uudistusta ei saatu valmiiksi, mutta pohjatyö on nyt tehty. Olihan tämä ensimmäinen kerta, kun esitys asiasta saatiin eduskunnan käsittelyyn. Parlamentaarisen ohjausryhmän työtä hidasti puolueiden osin ristiriitainen käsitys tavoitteista. Tuntui siltä, että osa puolueista haluaa maahan mahdollisuuden veroeuroilla rahoitettavaan sosiaali- ja terveysbisneksen kasvuun. Me demarit haluamme laittaa kuntoon kaikille tarjottavat julkiset palvelut. Ihmisten terveys ja hyvinvointi eivät ole ensisijaisesti bisnes, vaan julkiselle vallalle perustuslainkin mukaan kuuluva vastuu, Huovinen huomautti.

Huovisen mukaan sosialidemokraatit ovat vastanneet hallitustunnustelijan kysymyksiin vakavalla mielellä.

– Me kärsimme vaalitappion. Se on syytä tunnustaa avoimesti ja reilusti. Samalla on muistettava, että saimme vaaleissa lähes puolen miljoonan suomalaisen tuen. Olemme edelleen valmiita tekemään työtä oikeudenmukaisuuden, turvallisuuden, tulevaisuuden, kansainvälisyyden ja suvaitsevaisuuden puolesta. Sisulla ja sydämellä, Huovinen päätti.