Ministeri Haatainen: Henkilökohtainen konkurssi mahdollistettava

Tuula Haatainen

Ylivelkaantuminen voi aiheuttaa monelle loukun, jossa työpaikan vastaanottaminen ei ole taloudellisesti kannattavaa. Tämä on kestämätöntä niin inhimillisesti kuin työllisyyden näkökulmasta.

Ylivelkaantumisen ongelmat ovat kasvaneet koronakriisin aikana ennätyksellisesti. Esimerkiksi Takuusäätiön takaushakemusten määrä kasvoi noin 30-40 % vuoden 2020 keväästä vuoden 2021 kevääseen.

Velkakierteen syitä on monia. Joillakin henkilökohtaisen talouden hallinta ontuu ja he turvautuvat kalliisiin pikavippeihin. Työttömyys, sairaus tai avioero saattaa aiheuttaa velkojen kasaantumista. Myös yrittäjyyden vastoinkäymisten myötä voi velkaantua pahasti.

Mitä voimme tehdä tilanteen helpottamiseksi? Yksinkertaistamalla ulosottojärjestelmää ja helpottamalla velkajärjestelyyn pääsyä voisimme nopeuttaa paluuta velan jälkeiseen elämään. Lisäksi henkilökohtaisen konkurssin pitäisi olla mahdollista. Se olisi viimesijainen keino, jos veloista ei voi vapautua muuta kautta. Henkilökohtainen konkurssi on mahdollista Yhdysvaltojen lisäksi muutamissa Euroopan maissa, kuten Ranskassa, Belgiassa ja Englannissa.

Suomessa on tällä hetkellä noin puoli miljoonaa ihmistä ulosoton piirissä. Heistä työttömänä on noin viidesosa. Lisäksi lähes 400 000 suomalaisella on maksuhäiriömerkintä. On siis hyvin todennäköistä, että jokaisen meistä tuttavapiirissä on joku ulosotossa, mutta emme vain tiedä sitä. Häpeää velkaantumisen ympärillä olisi syytä määrätietoisemmin purkaa, samoin paluuta velan jälkeiseen elämään.

Tällä hetkellä kansalaisten velkoja pikavippifirmoille joudutaan maksamaan sosiaaliturvan kautta. Lisäksi iso osa ulosotoista johtuu siitä, että ihminen ei pysty maksamaan julkisten palveluiden asiakasmaksuja. Kun hallitus nyt etsii toimia, jolla vahvistetaan julkista taloutta ja työllistymistä, on ylivelkaantumiseen ja ulosottoon liittyvät ongelmat otettava vakavasti.

Henkilökohtaisesta konkurssista on tehty jo aiempien hallituksien aikana selvityksiä. Nämä taustaselvitykset pitää ottaa valmistelun pohjaksi ja ryhtyä valmistelemaan muutosta.