Ministeri Guzenina-Richardson: Asunnottomille tulossa lisää rahaa

SDP:n varapuheenjohtaja, peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson on puristanut lisärahaa pitkäaikaisasunnottomien tukipalveluihin.
– Leikkaukset olisivat aiheuttaneet inhimillistä kärsimystä ja suuremmat kulut toisaalla, ministeri Guzenina-Richardson perustelee päätöstään lisärahoituksesta.

Ministeri Guzenina-Richardsonin mukaan toiminnan tukemiseen ohjataan vuosina 2012–2015 sosiaali- ja terveysministeriön budjetista noin 6,7 miljoonaa euroa. Pitkäaikaisasunnottomuuden vähentämisohjelman määrärahat ovat edellisen hallituskauden mukaisesti sisältyneet Sosiaali- ja terveydenhuollon kansallisen kehittämisohjelman rahoituskokonaisuuteen. Ns. Kaste-rahaa sovittiin hallitusohjelmassa leikattavaksi 10 prosentilla. Pitkäaikaisasunnottomien tukihankkeilta vähennettiin hallitusneuvotteluissa määrärahoja samassa suhteessa muuhun Kaste-rahoitukseen nähden.

– Pitkäaikaisasunnottomuuden vähentämisohjelman tulokset ovat olleet hyviä. Kunnilta saamani tiedon mukaan pitkäaikaisasunnottomuuden vastainen työ on vaarassa ilman lisärahoitusta. Nyt taloudellisesti vaikeina aikoina asunnottomien lukumäärän voi ennemmin odottaa kasvavan kuin laskevan. Siksi Paavo-ohjelman jatkon turvaaminen on merkityksellinen, ministeri Guzenina-Richardson toteaa.

Peruspalveluministerin toimintaan ohjaama 700 000 euron lisäraha otettiin edellisellä hallituskaudella aloitetun Kaste-ohjelmakauden ylijääneestä määrärahasta, jota kaavailtiin käytettäväksi tietotekniikkahankkeisiin.

Tietotekniikkahankkeet eivät vaarannu, vaan niihin palataan tulevan Kaste-ohjelman puitteissa. Asunnottomien tarve on kiireellisempi, Guzenina-Richardson sanoo.

Pitkäaikaisasunnottomuuden vähentämisohjelmalla rahoitetaan asuntojen hankintaa ja asunnottomien tukipalveluja. Ohjelma on ympäristöministeriön koordinoima kokonaisuus, jossa sosiaali- ja terveysministeriö on mukana kumppanina.