Miksi Perussuomalaiset haluaa Ylen maksulliseksi?

Perussuomalaisten eduskuntaryhmän puheenjohtaja Leena Meri haluaa lopettaa Yleisradion julkisena palveluna (Uusi Suomi 17.8.). Hän ehdottaa, että Ylen sisällöt laitettaisiin jatkossa maksukortin taakse ja nykyisestä yleverosta luovuttaisiin. Tämä tarkoittaisi sitä, että Ylen sisällöistä joutuisivat maksamaan kaikki niitä katsovat tulotasosta riippumatta. Nykyisessä yleveroon perustuvassa mallissa pienituloisimmat ovat verosta vapautettuja ja saavat kaikki Ylen sisällöt maksutta. Ylen uutissisältöjen laittaminen maksukortin taakse merkitsisi sananvapauden oleellista kaventumista suomalaisessa yhteiskunnassa.

Ehdotus on raju ja käsittämätön irtiotto eduskuntaryhmien parlamentaarisesta konsensuksesta. Yleä koskevat muutokset on sovittu tehtäväksi kaikkien eduskuntapuolueiden yhteisymmärryksessä. Pitkällisen työskentelyn jälkeen syntyivät muutokset Yleisradiota koskevaan lainsäädäntöön. Muutoksissa näkyy selvästi myös perussuomalaisten kädenjälki. Siksi on hämmästyttävää, että eduskuntaryhmänsä puheenjohtajan suulla perussuomalaiset nyt esittää Ylen asemaan isoa periaatteellista muutosta.

Ehdotusta on lähtenyt tukemaan Ylen hallintoneuvoston jäsen, kansanedustaja Jari Ronkainen (ps). Ronkainen perustelee näkemystään pettymyksellään Ylen journalismiin. Hän näyttää jatkavan aiempaa valitusta siitä, että perussuomalaisia ei Ylen journalismissa kohdella tasapuolisesti. Onkin kysyttävä, pyrkiikö perussuomalaiset horjuttamaan Ylen asemaa siksi, että uhkailusta pelästynyt Yle muuttaisi journalismiaan perussuomalaisten toivomaan suuntaan? Jos toimittajien riippumattomuutta ei kunnioiteta, ollaan tiellä, jossa poliitikot tai maan hallitus sanovat, mitä yleisradioyhtiöllä on lupa julkaista.

Linkki Perussuomalaisten Yle-esitystä koskevaan uutiseen: Uusi Suomi 17.8. https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/256399-perussuomalaiset-valayttavat-ylen-ohjelmat-maksukortin-taakse-ne-jotka-eivat-halua