Miksi kokoomus juhli vanhustenhoidon henkilöstömitoitusten jarrutusta?

SDP:n puoluevaltuuston puheenjohtajan, kansanedustaja Pia Viitasen mukaan kokomukselle tuntui olevan erityisen juhlinnan aihe se, että vanhuspalvelulain käsittelyn yhteydessä kokoomus saavutti ”voiton”.

– Siis ilmeisesti sen, että kokoomus oli saanut estettyä sen, ettei ihan heti tule sitovaa määräystä siitä, että vanhuksilla olisi tarpeeksi hoitajia!

– Nyt sovittiin, että sitovat henkilöstömitoitukset tulevat voimaan parin vuoden kuluttua, ensin mennään hetki ”vapaaehtoisen pakon” kautta. Sinänsä on harmi, että kun vihdoin saadaan aikaan lakipaketti, joka edistää ikäihmisten kaikenmuotoista hoivaa kotona, laitoksissa ja ennalta ehkäisevin toimin, katsovat jotkut tilaisuuden sopivaksi politikoinnille ja voittojen ja tappioiden julkistamiselle. SDP:lle tämä ei ole arvovaltakysymys, vaan vanhusten ihmisoikeuskysymys, kertoo Viitanen tuoreessa blogikirjoituksessaan.

Lue lisää pohdintaa Pia Viitasen blogikirjoitusksesta.