”Mikään puolue ei ole arvostelun yläpuolella – ei Suomessa eikä Puolassa”

Liisa Jaakonsaari

Puolan uusi hallituspuolue Laki ja oikeus -puolue on 2015 vaalien jälkeen lyhyessä ajassa puskenut läpi median vapautta ja perustuslakituomioistuimen toimintaa rajoittavia lakeja. Myös virkamiesten rekrytointikilpailusta luovutaan, joten virkamiehet nimitetään vastedes poliittisin perustein. Näiden toimien seurauksena Euroopan komissio ilmoitti 13.1. ottavansa Puolan eritystarkkailuun arvioidakseen onko oikeusvaltioperiaate uhattuna maassa.

– Vaikka Puolan uusi hallituspuolue on demokraattisesti valittu, niin oikeusvaltiossa on kuitenkin olemassa rajat sille mitä yksi puolue voi tehdä. Enemmistöllä ei ole oikeutta tyranniaan, sanoo europarlamentaarikko Liisa Jaakonsaari (sd.).

Suomessa Perussuomalaisten puheenjohtaja Timo Soini on taas ottanut Ulkoministerin viittansa pois lausuakseen populistisia EU-vastaisia kannanottoja uudessa 13.1.2015 julkaistussa blogikirjoituksessaan ”EU pysyköön lestissään”. Soinin mukaan EU-komissio on alkanut mestaroimaan Puolan asioita.

– Demokraattisessa järjestelmässä yksikään poliittinen puolue ei saa olla arvostelun yläpuolella. Jos yksi puolue ottaa mediasta vallan mielivaltaisilla lakimuutoksilla, niin silloin demokratia ja oikeusvaltion periaate on uhattuna, jyrähtää Liisa Jaakonsaari.

Komissio ei ole ehdottanut uusia vaaleja Puolaan, vaan on ottanut maan eritystarkkailuun arvioidakseen onko oikeusvaltioperiaate uhattuna maassa.

– Muistuttaisin ministeri Soinia, että Euroopan lähihistoriasta löytyy demokraattisesti valittuja johtajia, jotka ovat tehneet kauhistuttavia tekoja kritiikin ja valvonnan puuttuessa, toteaa Liisa Jaakonsaari.