Mika Kari vaatii: Tietovuotojen loputtava

Kansanedustaja ja hallintovaliokunnan varapuheenjohtaja Mika Kari (sd.) peräänkuuluttaa tänään jättämässään kirjallisessa kysymyksessään hallitukselta toimia jatkuvien tietovuotojen lopettamiseksi.

– Aika ajoin tietoomme tulee medialle vuodettuja tietoja. Tästä on viime aikoinakin nähty muutamia esimerkkejä. Suomen kuvalehti uutisoi poliisin epäiltyjen rekisterissä olevista nimistä herättäen näin hämmennystä salassa pidettävien tietojen tallentamisesta ja tietoturvasta. Julkisuuteen tuotujen nimien lista voi leimata kyseiset henkilöt pitkäksi aikaa ja asettaa heidän oikeusturvansa vaaraan.

– Rekisterin valvonta ja poliisin toiminta rekisterin ylläpidossa vaikuttavat olevan edelleen heikolla pohjalla. Salaiseksi tarkoitetun rekisterin tietoja on vuodettu aikaisemminkin, mm. vuonna 2013. Rekisterin valvonnan tehostaminen ei ole nähtävästi johtanut tilanteen korjaantumiseen.

– Suomen kymmenet tuhannet virkamiehet noudattavat asemaansa koskevia lakeja ja asetuksia tarkasti. Tietovuotajat asettavat kuitenkin heidänkin maineensa vaaraan. Julkinen hallinto on yksi yhteiskuntamme tukirangoista. Jatkuvat salassa pidettävien asioiden vuodot heikentävät vaarallisella tavalla ihmisten luottamusta julkiseen valtaan ja hallintoon.