Mika Kari: Rajavartiolaitoksen rajaliikennettä uhkaavat leikkaukset on peruttava

Mika Kari

Samaan aikaan, kun maassamme tulisi etsiä keinoja Suomen nostamiseksi taantumasta, uhkaavat maan hallituksen väärin kohdentuvat säästötoimet leikata jo olemassa olevia kasvun eväitä. Rajavartiolaitoksen rajanylityspaikkojen heikennykset on peruttava, toteaa hallintovaliokunnan jäsen, kansanedustaja Mika Kari (sd.)

Rajavartiolaitos suunnittelee Imatran ja Niiralan rajanylityspaikkojen sulkemista yöajaksi. Lisäksi se harkitsee aukiolon rajoittamista Vartiuksessa, Kuusamossa, Sallassa ja Raja-Joosepissa. Heikennysten syynä on hallituksen Rajavartiolaitokselle esittämät lisäsäästöt.

– Rajavartiolaitokselle asetetut määrärahojen lisäleikkaukset kohdentuvat esityksessä heikennyksinä mm. kotimaiselle vientiteollisuudelle, matkailuelinkeinolle ja liikenneturvallisuudelle. Rajaliikenteen sulkeminen Niiralan ja Imatran rajanylityspaikalla yöksi toisi yöllä liikkuvan raskaanliikenteen päiväliikenteen sekaan. Tällä on suoraan liikenneturvallisuutta heikentävä vaikutus. Nyt leikataan kasvun eväitä ja vaarannetaan jo ennestään huolestuttavaan suuntaan kulkevaa tieliikenteen valvontaa ja turvallisuutta, toteaa kansanedustaja Mika Kari.

Hyvin hoidettu ja toimiva Euroopan pisin ulkorajamme on ollut Kaakkois,- Itä- ja Pohjois-Suomen matkailuelinkeinon, kaupan ja teollisuuden keskeinen kilpailuetu. Maan hallitus on tästä kilpailuedusta leikkaamassa, kun sen sijaan pitäisi etsiä keinoja, joilla vientiä ja talouskasvua saadaan aikaan. SDP vaatiikin, että hallitus peruu Rajavartiolaitokselle esitetyt rajaliikennettä ratkaisevasti heikentävät leikkaukset.

Lisätietoja:

Mika Kari