Mika Kari: Puolustushankintojen kotimaisuusaste korkealle

Puolustusvoimat on käynnistämässä Laivue 2020-hanketta, jonka tavoitteena on korvata 2020-luvulla vanheneva merivoimien taistelualuskalusto. Kansanedustaja, puolustusvaliokunnan varapuheenjohtaja Mika Kari (sd.) peräänkuuluttaa suomalaisen laivateollisuuden osaamisen hyödyntämistä hankinnoissa.

– Hämeenmaa-, Rauma- ja Uusimaa-luokan alukset ovat tulossa käyttöikänsä päähän. Alusten mukana merivoimilta on vaarassa kadota iso osa torjuntakyvystä. Itämeri on valvottavana alueena haasteellinen ajantasaisellakin kalustolla. Merivoimilla on oltava nykyaikaiset välineet työnsä hoitamiseksi.

– Laivue 2020 -hankinnoissa on otettava huomioon suomalaisten telakoiden ja muun teollisuuden osaaminen ja hyödynnettävä sitä mahdollisimman pitkälle. Kotimaista työllisyyttä ja teollisuutta on tuettava, varsinkin kun meillä riittää korkeaa osaamista tällä saralla. Mahdollisimman suuresta kotimaisuusasteesta huolehtiminen on myös perusteltua huoltovarmuuden näkökulmasta, Mika Kari toteaa.

Puolustusministeri Jussi Niinistö pitää tiedotustilaisuuden Laivue 2020 –hankkeen käynnistämisestä perjantaina.