Mika Kari: Postinjakelu ei saa joutua säätelemättömän kilpailun armoille

Kansanedustaja Mika Karin (sd.) mukaan postiala on sähköisten palveluiden jatkuvan kasvun myötä historiallisen suuren murroksen keskellä, ja ajat ovat kovia erityisesti työntekijöille. Kari puhui tänään Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU:n talvipäivillä Lahdessa noin 600 posti- ja logistiikka-alan ammattilaiselle.

Kari painotti, että voimakas muutos ei saa johtaa epäreiluun kilpailuasetelmaan, jossa alan uudet toimijat voisivat kuoria kermat kakusta keskittymällä helppoihin ja isoja voittoja tuottaviin palveluihin. Kari kannattaa kilpailun luonteen ohjaamista toimilupaehdoilla.

– On helppo yhtyä PAU:n kantaan, että postilain mukaisia toimilupia myönnettäessä on kiinnitettävä erityistä huomiota toiminnan laatuun, tasapuolisuuteen, laajuuteen ja riittävän usein suoritettavaan jakeluun. Kaikille operaattoreille tulee asettaa ehtoja, jotka jakavat kilpailun avaamisesta syntyviä hyötyjä myös kuluttajille ja pienyrityksille.

Puheenvuorossaan Kari korosti lisäksi Itellan johdon ja valtion omistajan vastuuta erityisesti henkilöstön suhteen.

– On syytä muistaa, että suomalaisen postialan, sen eri tehtävien ja osaamisen varmistaminen, tapahtuu vain työhönsä motivoituneen henkilöstön ja heidän osaamista kunnioittavan henkilöstöpolitiikan kautta. Työntekijät eivät ole kuluerä, vaan ihmisiä, jotka tekevät yrityksen tuloksen!

Postialalla on toteutettu monia tehostamistoimia, mutta Karin mukaan on silti huomionarvoista, että samalla kun postinjakelun määrä on tällä hetkellä 80-luvun lopun tasolla, on tuota työtä nyt tekemässä 10 000 käsi- ja jalkaparia vähemmän.