Mika Kari: Mikko Paateron esitys on täysin vastuuton

Poliisiasiain neuvottelukunnan puheenjohtaja, kansanedustaja Mika Kari (sd.) pitää poliisiylijohtaja Mikko Paateron ehdotusta siirtää lievien liikennerikosten tutkintavastuu pois poliisivoimilta vakuutusyhtiön hoidettavaksi vastuuttomana.

Paateron mukaan pienissä peltikolareissa ei tarvita poliisin ammattitaitoa. Tämän lisäksi poliisiin resursseja olisi tarkoitus esitetyn perusteella kohdistaa vakavampien rikosten tutkintaan.

– Esitys on tulkittavissa viestiksi, että lieviä rikoksia ei tutkita, Kari toteaa.

Kari pitää lievien rikosten tutkimatta jättämistä kansalaisten oikeustajun vastaisena. Lisäksi hän uskoo, että ehdotus heikentäisi liikenneturvallisuutta, kun törttöilyistään ei enää joutuisi tilille muualla kuin vakuutusyhtiössä.

– Tilanteessa, jossa liikkuvan poliisin tulevaisuus on vaakalaudalla, on erityisen vastuutonta, että Suomen korkein poliisiviranomainen tekee tämän kaltaisia avauksia.