Mika Kari: Amerikkalaisen lento-osaston vierailun salailu kummeksuttaa

Mika Kari

Yhdysvaltalaiset F-15C-hävittäjät harjoittelevat keväällä Karjalan lennoston kanssa.

Hävittäjiä on tulossa Suomeen 6-8 konetta, ja harjoitukset kestävät kahden viikon ajan. Lehtitietojen mukaan yhdysvaltalaista henkilöstöä tulisi Suomeen harjoituksia varten jopa 70-100.

– Suomi on osallistunut kansainväliseen harjoitustoimintaan jo pitkään, mutta amerikkalaishävittäjät eivät ole aikaisemmin harjoitelleet tässä mittakaavassa suomalaisesta tukikohdasta, puolustusvaliokunnan varapuheenjohtaja Mika Kari toteaa.

– Näin mittava harjoitus on pidetty salassa. Jopa eduskunnan puolustusvaliokunnan jäsenet ovat saaneet tiedon harjoituksesta median kautta.

– Ihmettelen, että valiokunta on sivuutettu täysin näin keskeisessä asiassa. Eduskunnalla tulee olla selkeä kuva harjoitustoiminnan kokonaisuudesta, laajuudesta ja tavoitteista. Eduskuntaa ei voi jättää sirpaletiedon varaan. Onko harjoituksen ulkopoliittisten vaikutusten arviointi tehty huolella, Mika Kari pohtii.

– Valiokunnan tulee myös tietää kenen aloitteesta harjoitustoimintaa on ryhdytty valmistelemaan. Koska valiokunnassa asiantuntijoilta ei saatu tähän kysymykseen vastausta, jouduin allekirjoittamaan kirjallisen kysymyksen puolustusministerille vastattavaksi.