Mihin menet maailma? Haasteisiin ratkaisut yhdessä -seminaari

Tervetuloa Erkki Tuomiojan ja Jutta Urpilaisen johtaman SDP:n ulko- ja turvallisuuspoliittisen työryhmän järjestämään ajankohtaiseen seminaariin monenkeskisen sääntöpohjaisen yhteistyön tulevaisuudesta: ”Mihin menet maailma? Haasteisiin ratkaisut yhdessä”.

Seminaarin tavoitteena on keskustelun lisääminen kansainvälisen monenkeskisen sopimusjärjestelmän vahvistamisen tarpeesta. Koko globaali järjestelmä on nyt suurissa haasteissa sekä luonnon kantokyvyn että kansainvälisen järjestelmän toimivuuden säilyttämisen ja kehittämisen kannalta.

Seminaari pidetään eduskunnan päärakennuksen auditoriossa tiistaina 20.11.2018 klo 17.00. Seminaaria edeltää kahvi- ja sämpylätarjoilu päärakennuksen auditorion aulassa alkaen klo 16.30.

Ole hyvä ja ilmoittaudu seminaariin eduskunnan kulunvalvontaa varten 19.11. klo 12 mennessä osoitteeseen ayla.shakir@eduskunta.fi

Saapuessasi seminaariin käytä eduskunnan päärakennuksen eteläkulmalla Mannerheimintien puolella olevaa A-sisäänkäyntiä.

Linkki eduskunnan sisäänkäyntien karttaan.

Seminaarin ohjelma:

17.00 ”Mihin menet maailma? Haasteisiin ratkaisut yhdessä” -seminaarin avaus, kansanedustaja Jutta Urpilainen, SDP:n työryhmän toinen pj.

Kolme teemakokonaisuutta ympäristö- ja ilmastoyhteistyön, taloudellisen yhteistyön sekä turvallisuuteen/kehitykseen liittyvän yhteistyön mahdollisuuksista. Keskustelun vetäjänä kansanedustaja, SDP:n työryhmän toinen pj. Erkki Tuomioja:

17.10 Ympäristö ja ilmasto ovat yhteiset – Voimme tehdä muutoksen
Paula Perälä, neuvotteleva virkamies, Ympäristöministeriö
Kommentoija: Mikkel Näkkäläjärvi, puheenjohtaja, Demarinuoret

17.25 Osallistujien kysymykset ja keskustelu

17.40 Pois protektionismista – sääntöpohjaisen monenkeskisen talousjärjestelmän   tulevaisuus?
Heikki Patomäki, professori, Helsingin yliopisto
Kommentoija: Elisa Gebhard, puheenjohtaja, Allianssi ry.

17.55 Kysymykset ja keskustelu

18.10 Vakautta ja kehitystä – YK ja muut monenkeskisen järjestelmän sopimusfoorumit
Jari Luoto, suurlähettiläs, Ulkoasianministeriö
Kommentoija, Jonne Juntura, Suomen vuoden 2018 YK-nuorisodelegaatti