Miapetra Kumpula-Natri: Populismin tie käy Euroopalle kalliiksi

MEP Miapetra Kumpula-Natrin mukaan Euroopan seuraavaa vuosisataa ei rakenneta repimällä tai eroamalla, vaan pureutumalla ilmastonmuutoksen, digitalisaation ja turvallisen arjen kysymyksiin. Kumpula-Natri puhui lauantaina SDP:n Uudenmaan piirin piirikokouksessa Keravalla.

Kumpula-Natrin mukaan kolme keskeistä kysymystä määrittä sitä, millaisena Euroopan tuleva vuosisata muistetaan.

– 1900-luvulla Euroopasta lähti liikkelle kaksi sotaa, jotka sytyttivät koko maailman tuleen. Tämän kokemuksen jälkeen kukaan Euroopassa ei halunnut, että sama toistuisi enää kolmatta kertaa. Euroopan unioni ja eurooppalainen yhteistyö ovat sen hengen konkreettinen toteuma, Kumpula-Natri sanoi.

Hänen mukaansa vastuullisten puolueiden taipumisesta populismiin ei seuraa mitään hyvää.

– Brexit oli surullinen esimerkki maltillisen oikeiston taipumisesta populismin tielle. Edelleen puolue asettaa oman yhteisen edun edelle. Ihmiset ovat pettyneitä, kyllästyneitä ja vihaisiakin. Suomessa emme halua päästää populismia tähän pisteeseen ikinä. Populismi käy kansalle kalliiksi, Kumpula-Natri sanoi.

Kumpula-Natrin mukaan hallitustunnustelijaksi valitun SDP:n puheenjohtaja Antti Rinteen muille puolueille esittämät kysymykset ovat laaja-alaiset ja osoittavat sen suunnan, johon SDP haluaa yhteiskuntaa kehittää.

– Antti Rinne sanoi keväällä, että SDP on parhaimmillaan silloin kun se on rohkeimmillaan. Rohkeus tässä tilanteessa tarkoittaa kykyä ja uskallusta ottaa vastuu siitä, että Suomi, Eurooppa ja maailma kehittyvät tasa-arvoiseen suuntaan, Kumpula-Natri sanoi puheessaan.

Kumpula-Natri muistuttaa, että vaikka Perussuomalaisten vaalimenestys nousi monien tiedotusvälineiden otsikoihin, käytyjen eduskuntavaalien suuri kuva oli se, että hallituksen talouspolitiikka ei saanut kannatusta.

– Näiden vaalien selvä suunta oli se, että edellisen hallituksen harjoittama eriarvoistava politiikka hävisi – ja sitä vastustanut oppositio voitti. Perussuomalaiset olivat hallituksessa mukana tekemässä tätä talouslinjaa ja puheenjohtajaksi tultuaan Jussi Halla-Aho oli valmis allekirjoittamaan tämän linjan, Kumpula-Natri sanoi.