Miapetra Kumpula-Natri: Komissiolta rohkea päätös kesäajasta

Europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri iloitsee perjantaina julkitulleista tiedoista, jonka mukaan Euroopan komissio aikoo esittää kellojen siirtämisen lopettamista ja jäämistä kesäaikaan. Komission puheenjohtaja Jean-Claude Juncker kommentoi asiaa tänään saksalaiselle ZDF-kanavalle.

– Kansalaisten selkeä enemmistö niin Suomessa kuin muualla Euroopassa haluaa luopua turhasta kellojensiirtelystä, joka on asiantuntijoiden mukaan jopa terveydelle haitallista, Kumpula-Natri sanoo.

Parlamentti hyväksyi alkuvuodesta kannanoton, jossa suositeltiin kesäajasta luopumista. Päätöslauselman takana oli eri puolueiden meppien muodostama ryhmä, jossa olivat mukana myös lähes kaikki suomalaismepit.

– Olemme tehneet muiden meppien kanssa paljon töitä saadaksemme parlamentista tukea asialle. Ja kyllä suomalaisella kansalaisaloitteella on ollut iso vaikutus siihen, että tämä asia on ylipäätään noussut politiikan asialistalle, Kumpula-Natri sanoo.

On vielä epäselvää, minkälainen komission varsinainen esitys tulee olemaan. Kumpula-Natrin mukaan on myös tärkeää selvittää vaikutukset tarkasti ja tarvittaessa huolehtia muutoksesta syntyvien haittojen minimoimisesta.

– Nyt työ vasta alkaakin. Tämä ja seuraava parlamentti ja komissio saavat käydä vielä monta keskustelua, ennen kuin kellon viisarit voi jättää rauhaan, Kumpula-Natri sanoo.