Miapetra Kumpula-Natri haluaa keskustelua EKP:n roolista

Eduskunnan suuri valiokunta pyysi perjantaina valmistuneessa EU:ta koskevassa mietinnössään hallitukselta selvitystä EKP:n mandaatin mahdollisen laajentamisen vaikutuksista. Pankkiunionikin luo EKP:lle uusia tehtäviä, jotka voivat olla jopa ristiriitaisia hintavakausmekanismin kanssa.

– Valiokunta katsoi, että Suomella tulee olla valmius osallistua Euroopassa jo käytävään keskusteluun EKP:n asemasta, tehtävistä ja valvonnasta, sanoo valiokunnan puheenjohtaja Miapetra Kumpula-Natri (sd).

– Olen sitä mieltä, että keskuspankki ilman keskuspankin työvälineitä, on hieman ontuva. Siksi aika on kypsä arvioida sen mandaatin laajentamista, toteaa Kumpula-Natri.