Miapetra Kumpula-Natri: ”Arvoisa komissaariehdokas, aiotteko varmistaa jatkossakin huolettomat verkkovierailut kansalaisille?”

Europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri vaati ranskalaiselta komissaarikandidaatilta, Sylvie Goulardilta, selkeitä ja nopeita toimia huippunopeiden verkkoyhteyksien sekä 5G:n saamiseksi Eurooppaan. Kumpula-Natri kiinnitti myös huomiota Euroopassa laajasti pidettyyn roaming-maksujen poistamiseen EU:ssa.

– Ulkomailla on viimeiset vuodet saanut huolettomasti käyttää verkkovierailuja ollessaan toisessa EU-massa, kiitos EU:n. Kotiin palaetssa ei ole tarvinnut jännittää yllättäviä laskuja. Nyt sääntely on kuitenkin päättymässä muutamassa vuodessa. Aiotteko te komissaarina jatkaa tarvittaessa sääntelyä, jotta voimme varmistaa jatkossakin alhaiset hinnat kansalaisille, roaming-päätöksessä parlamentin kannasta vastannut Kumpula-Natri kysyi Goulardilta komissaarikuulemisessa.

Suoraa vastausta ehdokkaalta ei Kumpula-Natri kysymykseensä saanut, mutta komissaariehdokas lupasi varovasti paneutua kysymykseen.

Ko­mis­saa­ri­pa­la­pe­li hui­pen­tuu seu­raa­van kah­den vii­kon ai­ka­na, kun europarlamentti on ajajan paikalla Euroopan komission komissaarien valitsemisessa. Par­la­ment­ti selvittää ja grillaa, ovat­ko Ur­su­la von der Ley­e­nin ko­mis­saa­rieh­dok­kaat so­vel­tu­via teh­tä­viin­sä. Parlamentin oikeudellisten asioiden valiokunta ehti jo pysäyttää sekä unkarilaisen että romanialaisen kandidaatin.

Parlamentissa päätty juuri ranskalaisen Goulardin kuuleminen. Hänen laajaan salkkuunsa kuuluu muun muassa EU:n sisämarkkinat, digitalisaatio, avaruus sekä puolustus. Miapetra Kumpula-Natri toimii yhtenä S&D-ryhmän kysyjänä. Kumpula-Natri huomautti myös, miten paraikaa EU ulkoistaa työtä, innovaatioita ja sovelluksia pois eurooppalaisilta ulkomaisille digijäteille.

– Meidän täytyy saada Euroopan digitaaliset sisämarkkinat huippuvireeseen, kehittää uusia teknologioita, sovelluksia ja tekoälyä luodaksemme uutta töitä ja taistelleksamme ilmastonmuutosta vastaan. Ilman toimivia, kattavia ja huippunopeita kuituyhteyksiä tämä ei ole mahdollista, Kumpula-Natri huomautti.

– Samalla meidän päättäjien on huolehdittava, että kaikilla eurooppalaisilla, asuinpaikkaan tai varallisuuteen katsomatta, on mahdollisuus hyödyntää nykyisiä ja tulevaisuuden palveluita. Kuinka sinä aiot edistää nopeiden verkkojen käyttämistä Euroopassa? Onko sinulla konkreettista suunntelmaa? Kuinka monta päivää aiot konkreettisesti viettää viikosta digiasioiden parissa?

Kumpula-Natri olikin kuulemisessa huolestunut, riittääkö Goulardin aika monen vastuualueen alla kehittämään Euroopan tulevien työpaikkojen kohtalonkysymystä, digitalisaatiota.

Miapetra Kumpula-Natri harmitteli tuoreeltaan, ettei saanut Goulardilta konkreettisia vastauksia esittämiinsä kysymyksiin. Seuraavaksi europarlamentin poliittiset ryhmät kokoontuvat päättämään valiokunnassa, hyväksytäänkö Goulardin komissaariksi. Lopulta Europarlamentti vielä hyväksyy tai hylkää koko Ursula vond er Leyenin komission parlamentin täysistunnossa.