Metsähallituslaki valmisteltava uudelleen

kuvituskuva lehdet

Maa- ja metsätalousvaliokunta sai valmiiksi mietinnön Metsähallituslain uudistamisesta. Valiokunta ei ollut yksimielinen. SDP ja Vasemmistoliitto vastustavat Metsähallituksen metsätalousliiketoiminnan yhtiöittämistä sekä taloushallinnon uutta kolmiosaista rakennetta, joka heikentää luontopalveluiden toimintaa.

– Metsähallituslain valmistelu ei täytä hyvän lainvalmistelun kriteereitä avoimuuden, selkeyden tai aikataulujen suhteen. On hyvä muistaa, ettei EU:n kilpailulainsäädäntö vaadi yhtiömuotoa eikä laissa huomioida Metsähallituksen alkuperäistä tarkoitusta yhteisen omaisuutemme vaalijana, sanoo Harry Wallin (sdp).

– Miksi tällainen typeryys tehdään, vaikka EU ei tähän pakota? Hallituspuolueet piiloutuvat EU:n ja virkamiesten selkien taakse, sen sijaan että tekisivät parhaan mahdollisen lain Suomen metsien, maiden ja vesien hallintaan. Olen pettynyt, sanoo Jari Myllykoski (vas).

SDP:n ja vasemmistoliiton kansanedustajat ovat huolissaan Metsähallituksen luontopalveluiden toimintamahdollisuuksien heikkenemisestä samoin perustein kuin useat luonto-, retkeily- ja virkistysjärjestöt. Yleiset vesialueet ja Ylä-Lapin luontaistalousalueet siirretään pois luontopalveluiden hallinnasta ja samalla pois ympäristöministeriön valvonnasta, niin ettei niiden taloudellisen käytön lisäämiselle ole esteitä.

– Luontopalveluita ei saa heikentää vaan päinvastoin vahvistaa; retkeilyalueet on siirrettävä luontopalvelujen hallinnoimaan taseeseen. Se on selkeintä, sillä retkeilyalueiden pääasiallinen tehtävä ei ole metsätalouden harjoittaminen vaan virkistykseen, retkeilyyn ja matkailuun liittyvät tavoitteet sekä luonnon monimuotoisuuden vaaliminen, sanoo Tytti Tuppurainen (sdp).

SDP:n ja Vasemmistoliiton edustajat esittävän lain hylkäämistä ja uudelleenvalmistelua.

Eduskunnan täysistunto äänestää Metsähallituslaista ensi viikolla.