Merja Mäkisalo-Ropponen yksityisen sosiaalialan säästämistavoista: Käsittämätöntä!

Merja Mäkisalo-Ropponen

Palkansaajajärjestöjen ERTOn, SuPerin ja Tehyn mukaan yksityisellä sosiaalipalvelualalla tingitään henkilöstön määrästä ja hoidon laadusta. Asia käy ilmi järjestöjen toteuttamasta kyselystä, johon osallistui  117 luottamusmiestä, jotka toimivat yksityisellä sosiaalipalvelualalla.

Kansanedustaja, terveystieteiden tohtori Merja Mäkisalo-Ropponen sanoo olevansa pöyristynyt kyselyn tuloksista. Laadusta ja hyvästä hoidosta tinkiminen on yllättävänkin yleistä. Tästäkin syystä julkisen sektorin on jatkossakin kannettava päävastuu myös palvelujen tuottamisesta, jotta voimme säilyttää kontrollin hoidon laadusta.

– Kyselyn tulokset tarkoittavat, että perustehtävä on näissä yrityksissä unohtunut kokonaan. Asiakkaan laadukas hoito ja hoiva pitää olla aina ensisijainen asia – ei suurten voittojen tekeminen. Suurella sydämellä hoivatyötä tekevät pienyrittäjät eivät tässä kilpailussa pärjää.

Kyselyn mukaan työvuoroluetteloihin suunnitellaan ns. haamuvuoroja, joissa tosiasiassa ei ole riittävästi henkilöstöä. Esimerkiksi vanhusten hoidossa on tilanteita, joissa hoitajia ei ole riittävästi. Tämä kuormittaa henkilökuntaa ja vaikuttaa potilaiden hoidon laatuun. Sijaisia ei oteta, kokoaikaisia muutetaan osa-aikaiseksi ja lomautusten tilalle tehdään pidempiaikaisia ratkaisuja irtisanomisilla.

– Tämä toiminta on laitonta ja edesvastuutonta. Mihin on unohtunut inhimillinen hoito, henkilökunnan arvostaminen ja eettinen ajattelu? Hintojen polkemiseen on saatava rajat.