Merja Mäkisalo-Ropponen: Vahvat naiset ansaitsevat liputuspäivänsä

19.3.2021

Tänään Minnan Canthin ja tasa-arvon päivänä julkaistiin merkittävä uutinen Miina Sillanpään päivän hyväksymisestä viralliseksi liputuspäiväksi vuodesta 2023 alkaen. Miina Sillanpään päivää vietetään Suomessa ensimmäisenä päivänä lokakuuta, jolloin valtiopäiväjärjestys ja vaalilaki tulivat voimaan vuonna 1906 Suomen suuriruhtinaskunnassa. Miina Sillanpää oli Suomen ensimmäinen naisministeri ja toimi kansanedustajana kaikkiaan 38 vuotta.

– Nyt näillä kahdella tärkeällä tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden puolustajanaisella on oma liputuspäivänsä, sanoo kansanedustaja ja Miina Sillanpää säätiön hallituksen jäsen Merja Mäkisalo-Ropponen (sd).

Sisäministeriö on jo vuodesta 2016 antanut Miina Sillanpään ja kansalaisvaikuttamisen päivälle liputussuosituksen. Päivän tarkoituksena on sekä muistaa Miina Sillanpään elämäntyötä, että nostaa esille kansalaisvaikuttamisen merkitystä yhteiskunnassa.

Sekä Sillanpäälle että Canthille yhteistä oli heikompiosaisia välittäminen ja yhteiskunnallinen vaikuttaminen. Molempien ajatukset ovat ajankohtaisia edelleen. Esimerkiksi Miina Sillanpää on todennut: ”Pelkät sanat eivät riitä, tarvitaan myös tekoja.” ja ”Jokaisella ihmisellä on oikeus hyvinvointiin, inhimillisiin työoloihin ja ihmisyyden kunnioittamiseen”. Minna Canth on taas todennut, että ”Naiskysymys ei ole ainoastaan naiskysymys, se on ihmiskunnan kysymys”.

– Nämä vahvat naiset ovat liputuspäivänsä totisesti ansainneet. He ovat omalta osaltaan olleet tienraivaajia niin tasa-arvon, kun kansalaisvaikuttamisen osalta, Mäkisalo-Ropponen sanoo.