Merja Mäkisalo-Ropponen: Lisätalousarviossa vahva fokus lapsiin ja nuoriin

-Olen todella iloinen, että tänään julkistetussa vuoden kolmannessa lisätalousarviossa lapset ja nuoret on huomioitu vahvasti, sanoo kansanedustaja Merja Mäkisalo-Ropponen (sd). Korona-aika on erityisesti näkynyt monien lasten ja nuorten elämässä etäopiskelun ja palveluiden heikentymisen myötä.

Tänään julkistetussa lisätalousarviossa ehdotetaan yhteensä 111 miljoonan euron kokonaisuutta lapsille ja nuorille koronasta aiheutuneiden haitallisten vaikutusten lieventämiseksi. Rahoitusta esitetään esimerkiksi esi- ja perusopetukseen sekä varhaiskasvatukseen ja lukio- ja ammatilliseen koulutukseen. Lisäksi lisärahoitusta ohjataan myös päihde- ja mielenterveyspalveluiden saatavuuden parantamiseen.

-Olen keskustellut Joensuussa nuorten parissa työskentelevien ammattilaisten kanssa, ja he kertovat huolena olevan palveluiden hajanaisuuden ja puutteellisuuden. Päihteiden ja erityisesti huumeiden käyttö on lisääntynyt koronan aikana. Palveluihin ei päästä tai päästään liian pitkällä viiveellä. Varhaiseen puuttumiseen tarvitaan erityisesti lisää osaavia ammattilaisia. Myös hoito ja kuntoutusjaksot ovat liian lyhyitä, Mäkisalo-Ropponen sanoo.

Rahoituksen tarve on suuri. Tänään julkistettu Pelastakaa Lapset ry:n raportti kertoo, että lähes puolet kyselyyn vastanneista lapsista ja nuorista koki hyvinvointinsa huonontuneen koronavuoden aikana. Kyselyssä nousivat esille erityisesti etäkoulu, turvallisen aikuisen puute ja lasten huoli perheiden toimeentulosta.

-Toivottavasti lisärahoituksen avulla kunnissa ja alueilla otetaan nyt kunnolla koppia eri tavoin oireilevista lapsista ja nuorista. Jos heidät jätetään nyt oman onnensa nojaan, lasku tulee olemaan inhimillisesti ja kansantaloudellisesti suuri, Mäkisalo-Ropponen päättää.