Merja Mäkisalo-Ropponen: Apurahatutkijoille tutkijaeläke ja työterveyshuolto

Merja Mäkisalo-Ropponen

Eduskunnan työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan jäsen ja tulevaisuusvaliokunnan varapuheenjohtaja SDP:n kansanedustaja Merja Mäkisalo-Ropposen mielestä apurahatutkijoiden eläketurva ja työterveys tarvitsevat korjauksen.

– Ei voi olla oikein, että kymmenien vuosien tutkijauran jälkeen eläke on vain parisataa, sanoo Mäkisalo-Ropponen.

Suomessa apurahan turvin tieteellistä tai taiteellista työtä tekevien eläkekertymä muuttui vuonna 2009, kun oikeus maatalousyrittäjien eläkelain (MYEL) mukaiseen työeläke- ja tapaturmavakuutukseen laajeni myös apurahan saajiin. Lakiuudistus toi tuolloin kovasti kaivatun parannuksen apurahan saajien sosiaaliturvaan.

– Moni tutkija on kuitenkin työskennellyt apurahan turvin jopa vuosikausia ennen vuoden 2009 lakiuudistusta ja tällä on suuri vaikutus eläkekertymään. Olisi kohtuullista, että heille myönnettäisiin esimerkiksi taiteilijaeläkettä vastaava tutkijaeläke, vaatii Mäkisalo-Ropponen.

Apurahatutkijat ovat myös väliinputoajia terveydenhuollossa, heillä ei ole samanlaista työterveysjärjestelmää kuin työsuhteisilla.

– Korkeakouluopiskelijoiden terveydenhuolto on järjestetty ylioppilaiden terveydenhoitosäätiön kautta, ja yliopistojen, tutkimuslaitosten ja ammattikorkeakoulujen väki on työterveydenhuollon piirissä, kuten muukin suomalainen työväestö. Yrittäjät ja maatalousyrittäjät voivat myös käyttää kuntien järjestämisvastuulla olevaa työterveyshuoltoa.

– Jos tämä viimeksi mainittu järjestämisvastuu siirtyy maakunnille, on apurahansaajat tässä samassa yhteydessä saatava myös työterveyshuollon piiriin, Mäkisalo-Ropponen esittää.

Lisätietoja:

Merja Mäkisalo-Ropponen, 050 3579090