Merja Kuusisto vaatii mielenterveys- kuntoutujille palvelupolkua

Mielenterveyskuntoutujille tulee kehittää selkeä palvelupolku, jossa annettaan perustiedot palveluista ja muuta apua yhden luukun palveluna. Näin asiakkaat saisivat yhden tutun ihmisen kanssa asioidessaan tiedon niin taloudellisista asioista kuin terveydenhoitoon ja kuntoutukseen liittyvistä palveluista.

Mielenterveyskuntoutujat ovat ryhmä, jonka palveluiden pitää olla yhteiskunnan erityisessä suojeluksessa. Mielenterveyskuntoutujilla ei aina ole voimia hoitaa asioitaan viranomaisten kanssa. He sekä heidän omaisensa väsyvät etsiessään tietoja palveluista, etuuksista ja hoitomahdollisuuksista. Tuki- ja palvelujärjestelmän byrokraattisuus ja kokemus luukulta luukulle juoksuttamisesta nöyryyttää ja lamaannuttaa monia eikä edistä kuntoutumista.

Palvelupolun toiminnassa on parantamista kaikilla tasoilla, mutta etenkin psykiatrisen kuntoutuksen osalta hoitopolku toimii huonosti. Alle 30-vuotiaiden mielenterveydellisistä syistä johtuneet työkyvyttömyysjaksot lisääntyivät 46 % vuosina 2004 – 2008. Työkyvyttömyyseläkkeelle jää joka päivä 6 nuorta. Mielenterveyden häiriöt ovat toiseksi suurin syy joutua työkyvyttömyyseläkkeelle.

Kelan psykoterapiaa saavista 70 prosenttia saavuttaa oman tavoitteensa, joka on yleensä opiskeluun tai työelämään meneminen. Ongelmia on ollut psykiatrisen kuntoutuksen määrärahoissa. Asiaan on toivottavasti tulossa helpotusta, kun Kelan psykoterapiaa siirtyy harkinnanvaraisesta kuntoutuksesta järjestämisvelvollisuuden piiriin. Samalla on huolehdittava, että Kelan psykoterapiaan pääsy helpottuu ja että hoitopolku perusterveydenhuollon alkuvaiheen terapiasta Kelan kuntoutukseen toimii.

Merja Kuusisto jätti asiasta kirjallisen kysymyksen hallitukselle. Hän kysyy, miten hallitus aikoo kehittää mielenterveyskuntoutujien tukipalveluita. Onko mahdollista järjestää nykyistä selkeämpiä palvelupolkuja ja yhden luukun palvelua, niin ettei mielenterveyskuntoutujien ja heidän omaistensa tarvitse turhautua oikeiden palveluiden etsimisessä?

Lisäksi Kuusisto kysyi, miten hallitus aikoo toimia, että Kelan psykiatrisen kuntoutuksen piiriin pääsy turvataan ja hoitopolku perusterveydenhuollon alkuvaiheen terapiasta Kelan psykoterapiaan toimii?