Merja Kuusisto torjuu ruuhkamaksut

Uusmaalainen kansanedustaja Merja Kuusisto (sd), pitää ehdotusta ruuhkamaksuista huonona.

– Ruuhkamaksut pitää torjua. Ehdottomasti. Ne vaikeuttaisivat Helsingin ympäristökunnissa asuvien ihmisten ja yrittäjien elämää, sanoo Merja Kuusisto.

Pääkaupunkiseudulla ruuhkat ovat ongelma, mutta asia pitää ratkaista liikenneverkostoa parantamalla ja julkista liikennettä kehittämällä. Ruuhkamaksujen miettimisen sijaan pitäisi kaikki voimavarat suunnata siihen, että Uusimaa saisi osuutensa väylähankkeiden määrärahoista ja julkisen liikenteen tuesta.

Uudellamaalla tiestö ei ole liikennemääriä vastaavassa kunnossa, ja se haittaa liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta.

Uudenmaan ELYn alueeseen kuuluu nykyisin koko Uusimaa sekä Kanta- ja Päijät-Häme. Alueella asuu lähes 2 miljoonaa ihmistä, siis enemmän kuin joka kolmas suomalainen. Alueella sijaitsee lähes 40 prosenttia maamme työpaikoista ja alueella tehdään yli 40 prosenttia maamme joukkoliikenteen suoritteista. Perusväylänpidon rahoituksesta Uudenmaan ELYn alue saa kuitenkin vain 18 prosenttia.

Metropolialueen kilpailukyky ja asukkaiden arjen sujuminen on turvattava. Väylähankkeista esimerkiksi Kehä IV:n rakentaminen ja Kehä III:n perusparantamisen nopeuttaminen purkaisivat ruuhkia tehokkaasti. Myös raideliikenteen lisääminen ja sen toimintavarmuuden parantaminen on tärkeä asia, kun mietitään ruuhkien purkamista.

Julkista liikennettä on kehitettävä niin, että se on toimivaa ja yhteyksiltään kattavaa. Julkinen liikenne on ihmisille houkutteleva vaihtoehto vain jos matkanteko on sujuvaa ja edullista. Tarvitaan myös riittävästi liityntäpysäköintimahdollisuuksia.

– On väärin laittaa alueen asukkaat ja ihmiset maksamaan siitä, että väylät eivät vedä eikä julkinen liikenne palvele, sanoo Merja Kuusisto.