Mepit keskustelivat päätöksestä avata ilmatilat osittain

Euroopan parlamentin poliittiset ryhmät kannattivat tiistaina EU:n jäsenmaiden päätöstä avata ilmatilat osittain. Keskustelussa vulkaanisten tuhkapilvien aiheuttamista häiriöistä lentoliikenteelle, EPP-ryhmä korosti taloudellisia vaikutuksia ja ehdotti EU:n budjettitukea lentoyhtiöille, kun taas S&D-ryhmä, liberaalit ja vihreät olivat yhtä mieltä siitä, että kriisi osoittaa tarpeen kehittää rautatieliikennettä Euroopan halki vaihtoehtoisena liikennemuotona. Neuvostoa edustanut Espanjan valtiosihteeri Diego LÓPEZ GARRIDO sanoi häiriöiden olevan ”yllättävä ja vakava kriisi” Euroopassa. Hän sanoi, että vaikka EU:lla ei ole paljon vaikutusvaltaa tällä alalla, jäsenmaat ovat vastanneet haasteeseen koordinoidusti ja dynaamisesti. Hän sanoi, että ”jäsenmaiden tulee tehdä kaikkensa vakuuttaakseen kansalaisensa käyttämään vaihtoehtoisia liikennemuotoja” kriisin aikana.

Liikennekomissaari Siim KALLAS oli tyytyväinen Eurocontrolin päätökseen aloittaa lentoliikenne rajoitetusti. ”Turvallisuus on tärkeintä ja sen suhteen ei voi tehdä kompromisseja”, hän lisäsi. Hän muistutti, että komissiolla on rajoitettu vaikutusvalta, sillä päätös sulkea ilmatila oli hallitusvälinen ja perustui riippumattomien asiantuntijoiden arvioon.

”Ilman lentoliikennettä Euroopan yhteiskunta ja talous kokonaisuudessa ovat vaikeuksissa”, sanoi EPP-ryhmää edustanut Corien WORTMANN-KOOL (NL). ”Turvallisuus ensin” on oikea lähestymistapa, mutta on myös tärkeää ”hyödyntää ilmatilaa mahdollisimman nopeasti”. Lentoyhtiöt ovat kärsineet suuria tappioita mukaan lukien korvaukset matkustajille. ”Onko oikein, että lentoyhtiöiden täytyy maksaa kaikki kulut”, hän kysyi. ”Eikö EU:n budjetista pitäisi myöntää rahoitusta?”

”Kriisin inhimillisen puolen” toi esille S&D-ryhmän puheenjohtaja Martin SCHULZ (DE), joka puhui kymmenistä tuhansista, jotka ovat jumittuneita eri puolille maailmaa. Hän myös puhui kriisin kustannuksista lentoyhtiöille, joiden tappiot ovat suuremmat kuin New Yorkin terroristi-iskujen jälkeen. Euroopassa on ilmeinen tarve paremmalle vaihtoehtoiselle liikennemuodolle ja tämä koskee myös kansallisten rautatiejärjestelmien yhteensopivuutta.

”Luonto on osoittautunut teknologiaa vahvemmaksi”, sanoi liberaaleja edustanut Gesine MEISSNER (ALDE, DE). Kahdenkymmenen vuoden ajan on puhuttu yhteisistä liikennemarkkinoista ja yhdestä eurooppalaisesta ilmatilasta, mutta riittävästi ei ole saatu aikaan. ”Ei ole mahdollista varata junalippua Euroopan pohjoisosista eteläosiin”, hän sanoi.

Vihreitä edustanut Michael CRAMER (DE) sanoi ryhmänsä kannattavan päätöstä sulkea Euroopan ilmatila, koska turvallisuus on aina kannattavuutta tärkeämpää. Hänen mukaansa tilanne korosti tarvetta investoida turvallisimpaan ja kestävimpään liikennemuotoon: raideliikenteeseen

Peter VAN DALEN (NL), joka puhui ECR-ryhmän puolesta, kritisoi Euroopan viranomaisia jäykkyydestä ilmatilan nopeassa sulkemisessa. Hän toivotti tervetulleeksi päätöksen avata tiettyjä reittejä ja katsoi, että testilentojen perusteella lentoliikenteen käynnistäminen on turvallista.

GUE-ryhmän puheenjohtaja Lothar BISKY (GUE/NGL, DE) kehui turvallisuusviranomaisten päätöstä olla leikkimättä ihmisen elämillä. Hän vaati sitovaa sopimusta lentoyhtiöiden kanssa, jotta voidaan varmistaa, ettei työpaikkoja tai palkkoja leikata.

EFD-ryhmän yhteispuheenjohtaja Francesco SPERONI (IT) sanoi, että viranomaiset olivat reagoineet liian hitaasti tilanteeseen sulkemalla lentokenttiä, kun pilvi oli jo siirtynyt pois ilmatilasta. ”Meidän tulisi välttää kategorisia lentoliikennekieltoja” ja ”keskittyä tilannekohtaisiin ja kohdennettuihin toimiin”, hän sanoi.

LÄHDE: EuroparlPress -Suomenkielinen lehdistöpalvelu