MEP Mitro Repo: Hallituksen tuettava Lipposta Neuvoston pysyväksi puheenjohtajaksi

EU:n huippupaikkoihin liittyvän tilanteen sähköistyessä Suomen hallituksen olisi lopetettava lymyily ja annettava tukensa reilusti kummallekin suomalaiselle ehdokkaalle.

– Suomen hallituksen ensisijainen tehtävä on pyrkiä neuvottelemaan komissaariehdokkaalleen Olli Rehnille mahdollisimman painava salkku, kenties jopa Lissabonin sopimuksen myötä luotava ulkoministerin posti. Mutta hallituksen olisi pikaisesti näytettävä, että se tukee täysin rinnoin myös toista painavaa suomalaisehdokasta, Paavo Lipposta, neuvoston pysyvän puheenjohtajan virkaan, vaatii Euroopan parlamentin jäsen Mitro Repo.

– Yksi johtopaikoista menee parlamentin toiseksi suurimmalle ryhmälle sosialidemokraateille ja tehtäviin vakavasti otettavat ehdokkaat tulevat maista, jotka ovat mukana niin Eurossa kuin Schengenissä. Lipposella on vahvat näytöt eurooppalaisena johtajana ja linjanvetäjänä kaudeltaan Suomen pääministerinä sekä vaikutusvaltaisia tukijoita eri leireissä. Hän osaa kuunnella jäsenmaiden hallituksia ja pystyy hallitsemaan EU:n koko agendan.

– Sosialistisryhmänkin olisi ymmärrettävä, että neuvoston pysyvä puheenjohtaja koordinoi koko EU:n asialistaa. Hänen kauttaan esille voitaisiin saada sosiaalisen Euroopan rakentamisessa oleellisia kysymyksiä. Ulkoministerin pallilta tämä ei onnistu.

– Komissiota johtavan Barroson vastapainoksi neuvostoon tarvitaan sosialidemokraatti, joka puolustaa pienten maiden oikeuksia. Tähän tehtävään Lipponen olisi juuri omiaan. Luotan Lipposeen ja toivon, että myös Suomen hallitus osoittaa luottamuksensa mahdollisimman pian. Näissä kisoissa on hyvä veikata kahta hevosta, sillä kummatkin vetävät Suomen rattaita eteenpäin.