Evästeasetukset

Välttämättömät evästeet

Nämä evästeet ovat välttämättömiä sivujemme teknisen toiminnan kannalta, eikä niitä voi kytkeä pois päältä. Toiminnalliset evästeet ovat keskeisiä esimerkiksi sivujemme selaamisen ja sivujemme ominaisuuksien käyttämisen kannalta.

Analytiikka

Nämä evästeet keräävät ainoastaan anonyymia tietoa siitä, kuinka sivujamme käytetään. Analytiikkaevästeiden avulla pystymme mittaamaan ja analysoimaan sivujemme toimintaa. Käytämme näitä evästeitä esimerkiksi tietääksemme, mikä sivujemme sisällöistä on suosittua sekä varmistaaksemme, että kävijät löytävät heille merkitykselliset sisällöt. Kaikki kerätyt tiedot ovat tilastollista aineistoa, eikä niistä voi tunnistaa henkilöitä. Voit kuitenkin halutessasi poistaa näiden evästeiden käytön milloin tahansa.

Kohdistus- ja mainosevästeet

Kohdennamme mainontaamme, jotta voimme tavoittaa SDP:n politiikasta kiinnostuneista ihmisiä mahdollisimman hyvin. Voimme käyttää näitä evästeitä esimerkiksi sinulle kohdennetun mainonnan täsmällisyyden ja kiinnostavuuden parantamiseen. Evästeitä voidaan käyttää myös sivujemme sisällön tekemiseksi sinua kiinnostavammaksi. Tietojen kerääminen perustuu selaimesi tai laitteesi yksilölliseen tunnistamiseen. Voit halutessasi poistaa näiden evästeiden käytön milloin tahansa.

MEP Mitro Repo: EU suojelee kuluttajia verkkokaupan huijauksilta ja petoksilta

Ajankohtaista 08:30

EU:n tavoitteena on lähivuosina kaksinkertaistaa verkkokaupan osuus. Yhtenä tavoitteena on, että vuoteen 2015 mennessä 20 prosenttia kuluttajista tekisi verkko-ostoksia oman maansa ulkopuolella. Tavoitteiden saavuttamisen tiellä on kuitenkin useita esteitä. Esimerkiksi Euroopan kuluttajakeskuksen mukaan verkkohuijauksia koskevat yhteydenotot ovat lisääntyneet viime vuosina rajusti myös Suomessa.

– Jos emme pysty puuttumaan verkossa tapahtuviin huijauksiin ja lisäämään kuluttajien luottamusta verkkokauppaa kohtaan, emme myöskään saavuta digitaalisille sisämarkkinoille asettamiamme kasvutavoitteita, toteaa Mitro Repo.

EU on tarttunut ongelmaan uudistamalla kuluttajansuojadirektiiviä sekä kehittämällä uuden vaihtoehtoisen riidanratkaisumenetelmän erityisesti verkkokaupassa tehtyjä ostoksia varten. EU perustaa verkkokaupan kiistoja varten maksuttoman ja kaikilla EU:n virallisilla kielillä toimivan verkkopohjaisen alustan. Alustalta löytyy valituslomake sekä ohjeita valituksen tekoon. Tarvittaessa kuluttaja saa myös henkilökohtaista apua omalla äidinkielellään lomakkeen täyttöön.

– Edustin parlamentin, komission ja neuvoston kanssa käydyissä neuvotteluissa S&D-ryhmää. Toin tapaamisissa useampaan otteeseen esiin, kuinka tärkeää kuluttajien kannalta palvelun maksuttomuus, yksityisyyden suoja sekä mahdollisuus käyttää palvelua omalla äidinkielellään ovat. Olenkin erittäin tyytyväinen, että nämä asiat saatiin asetukseen mukaan, kertoo Repo.

– Pidän uudistusta merkittävänä myös siitä syystä, että uudistus lisää eurooppalaisten kuluttajien tasa-arvoa tuoden vaihtoehtoiset riidanratkaisumenetelmät kaikkien EU-kansalaisten ulottuville, jatkaa Mitro Repo.

EU:n uuden kuluttajansuojadirektiivin täytäntöönpano alkaa Suomessa tänä vuonna. Saksa on jo aloittanut direktiivin täytäntöönpanon ja saksalaisten kokemukset ovat olleet rohkaisevia.

– Uuden kuluttajanoikeusdirektiivin seurauksena suurin osa saksalaisista verkkokaupoista on muuttanut toimintaansa entistä kuluttajaystävällisemmäksi. Samoin osa verkkokaupoista, joiden toiminta ei kestä kaikilta osin päivänvaloa, on lopettanut toimintansa. Nämä kokemukset luovat uskoa siihen, että EU voi parantaa kuluttajien asemaa ja edistää sisämarkkinoiden toimintaa, toteaa Repo.