MEP Liisa Jaakonsaari: Uudella komissiolla vielä näytön paikka

Jose Manuel Barroson komission kokoonpano on mielenkiintoinen avaus seuraavalle viisivuotiskaudelle, kommentoi Euroopan parlamentin jäsen Liisa Jaakonsaari (sd,S&D) tänään julkaistuja komissaarinimityksiä.

Jaakonsaari kiittelee Olli Rehnin vahvaa salkkua tulevana talous- ja raha-asiain komissaarina ja muistuttaa samalla, että pienetkin jäsenmaat voivat saada suuret saappaat.

– Olli Rehnillä on näytön paikka, kun hän luotsaa Eurooppaa läpi talouskriisin. Suomalaiset voivat nyt konkreettisesti vaikuttaa Euroopan talousagendaan, arvioi Jaakonsaari, joka toimii Euroopan parlamentin talouskriisiä käsittelevän valiokunnan varapuheenjohtajana.

– Vaikka komissio on oikeistoenemmistöinen, sosialidemokraatit saivat merkittäviä salkkuja. Sosiaalisen Euroopan projektia vie eteenpäin se, että työllisyys- ja sosiaaliasiain komissaariksi on tulossa unkarilainen sosialidemokraatti Laszlo Andor.

– Sekin on hieno ele Barrosolta, että Olli Rehnin seuraajaksi laajentumiskomissaariksi valittiin henkilö, joka on itse kotoisin uudesta jäsenmaasta, kommentoi Jaakonsaari tsekkiläisen sosialidemokraatin Stefan Fülen nimitystä.

– Mutta ehdokkaiden on vielä läpäistävä yksi seula, Euroopan parlamentti. Komission ehdokkaat joutuvat vielä Euroopan parlamentin valiokuntien kuultaviksi, ennen kuin parlamentin täysistunto lopullisesti hyväksyy koko komission ensi vuoden puolella. Viisi vuotta sitten Barroson pakka meni uusiksi, koska kaikki ehdokkaat eivät läpäisseet parlamentin työhonottohaastattelu, Jaakonsaari muistuttaa.