MEP Liisa Jaakonsaari: Talousyhteistyön ja ihmisoikeuksien kuljettava käsi kädessä

– Taloudellisen yhteistyön ja ihmisoikeuksien kunnioittamisen tulee kulkea käsi kädessä. Näin ei ole tapahtunut Kazakstanissa, jonka kanssa Euroopan unioni neuvottelee uudesta kumppanuus- ja yhteistyösopimuksesta. Valitettavasti ihmisoikeustilanne on vain huonontunut käytyjen neuvottelujen aikana, totesi Euroopan parlamentin jäsen Liisa Jaakonsaari ( sd) keskiviikkona parlamentin täysistunnossa Strasbourgissa.

– Viime vuodesta lähtien maassa on tapahtunut mielivaltaisia pidätyksiä ja vangitsemisia, jotka ovat kohdistuneet oppositiojohtajiin, median edustajiin sekä muihin kansalaisyhteiskunnan toimijoihin. Näin siitä huolimatta, että maa haluaa profiloitua kansainvälisen yhteisön osana ja on sitoutunut noudattamaan kansainvälisiä ja Euroopan unionin normeja. Euroopan parlamentti vaatii, että Kazakstan toteuttaa hyväksymänsä oman kansallisen ihmisoikeussuunnitelmaansa.

– Kazakstan voisi olla Keski-Aasian kehityksen ja ”uuden kevään” suunnannäyttäjä, sillä maasta on tullut kaasun, öljyn ja mineraalien ansiosta vauras maa. Sosiaalisesti ja poliittisesti maa on vielä kehittymätön. Parlamentin päätöslauselmassa vaaditaan, että maan on sallittava kansalaisilleen täydet poliittiset oikeudet.

Jaakonsaari on parlamentin sosialidemokraattisen ryhmän puolesta neuvotellut päätöslauselman sisällön. Asia oli keskustelussa keskiviikkona täysistunnossa. Päätöslauselmasta äänestetään torstaina.

Lisätietoja: Liisa Jaakonsaari, +358 50 511 3036