MEP Jaakonsaari: Lentoliikenteen turvallisuutta on vielä mahdollista parantaa

EU:n direktiivi edellyttää, että  lääkärin on ilmoitettava ajokorttiasioita hoitavalle poliisille, jos lääkäri epäilee potilaansa ajokyvyn heikentyneen niin, ettei tämä enää täytä ajokortin edellyttämiä terveysvaatimuksia. Jos vastaava EU direktiivi koskisi myös liikennelentäjiä, voisi olla mahdollista tulevaisuudessa estää ihmishenkien menetys kuten tapahtui, kun Lufthansan koneen perämies ohjasi tahallaan koneen päin vuorenseinään.

Euroopan parlamentin jäsen Liisa Jaakonsaari on tänään  tehnyt komissiolle kirjallisen kysymyksen, jossa ehdotetaan uutta direktiiviä lentoturvallisuuden  parantamiseksi.

Ehdotuksen takana on neurologian emeritusprofessori Markku Kasteen kirje suomalaismepeille.