MEP Jaakonsaari: EU:n kriisinhallintapolitiikka epäjohdonmukaista

Euroopan unioni pohtii parhaillaan ratkaisuja naapurialueiden konflikteihin Syyriassa, Irakissa ja Libyassa sekä keinoja suurimman pakolaiskriisiin hallintaan sitten toisen maailmansodan. Neuvosto päätti 23.9. ylimääräisessä sisäministereiden kokouksessa 1 miljardin lisärahoituksesta kriisialueille. Rahoitusapu suunnataan Syyrian pakolaisten auttamiseksi YK:n pakolaisjärjestölle (UNCHR) ja maailman ruokaohjelmaan (WFP).

EU:n kriisinhallintapolitiikka on kuitenkin silmiinpistävän epäjohdonmukaista, sillä EU-maiden osuus maailman aseviennistä oli noin 30 % ja sen arvo 36,7 miljardia euroa, josta Lähi-idän ja Pohjois-Afrikan maihin suuntautui 9,6 miljardia euroa vuonna 2013.

Europarlamentaarikko Liisa Jaakonsaari nosti EU:n aseidenvientipolitiikan tapetille esittämällä komissiolle ja neuvostolle aiheesta neljä kirjallista kysymystä 23.9.2015.

– Yhteinen kanta aseiden ja sotateknologian vientiin ontuu. Toisella kädellä EU-maat antavat aseita kriisimaihin ja toisella rakentavat muureja pakolaisvirtojen pysäyttämiseksi. Nyt on korkea aika myöntää yhteys asekaupan, konfliktien ja humanitäärisen pakolaiskriisin välillä, Jaakonsaari toteaa.

Jaakonsaari esitti Neuvostolle kysymyksen EU:n Syyrian aseidenvientikiellosta sekä asekaupasta Saudi-Arabiaan, joka on osapuoli Jemenin konfliktissa.

– Myös tiedonsaannissa on suuria ongelmia. Jäsenmaat ovat velvoitettuja raportoimaan asekaupastaan vuosittain, mutta tiedot ovat puutteellisia ja peiteltyjä. Tämä tekee julkisen valvonnan erittäin vaikeaksi. Kansalaisilla ja kansalaisjärjestöillä on tärkeä rooli avoimuuden lisäämisessä, Jaakonsaari painottaa.

Euroopan parlamentin ulkoasiainvaliokunta pohtii parhaillaan mietinnössään ”Asevienti: yhteisen kannan 2008/944/YUTP täytäntöönpano” kuinka hyvin EU:n yhteinen aseidenvientipolitiikka ja sanktiopolitiikka toimivat, kun EU maat edelleen vievät aseita konfliktialueille.