Matias Mäkysestä SDP:n uusi lakivaliokuntavastaava: Seksuaalirikoksista luvassa kovemmat rangaistukset

Kansanedustaja, SDP:n varapuheenjohtaja Matias Mäkynen on aloittanut SDP:n valiokuntavastaavana eduskunnan lakivaliokunnassa, joka käsittelee oikeusjärjestelmään, tuomioistuimiin, ihmisoikeuksiin ja tietosuojaan liittyviä asioita. Aiemmin Mäkynen on toiminut saman aihepiirin asioista vastaavan SDP:n työryhmän puheenjohtajana usean vuoden ajan ja oikeusasioiden hallitusneuvottelijana keväällä 2019.

Lähiaikojen tärkeimpänä lakihankkeena Mäkynen näkee seksuaalirikoslainsäädännön kokonaisuudistuksen. Oikeusministeriö valmistelee parhaillaan  hallitusohjelman mukaisesti seksuaalirikoslainsäädännön kokonaisuudistusta. Valmisteleva työryhmä  julkaisi raporttinsa heinäkuussa ja siitä jätettiin lausunnot syyskuussa. Lausuntojen jälkeen alkaa varsinainen lainvalmistelu ja eduskuntaan esitys  saapuu näillä näkymin ensi keväänä.

– Lausuntokierroksen perusteella työryhmän tekemät esitykset kaipaavat selkeyttämistä. Useat tuomioistuimet, syyttäjät ja järjestöt näkevät riskinä, että lapsiin kohdistuvien seksuaalirikosten rangaistukset lievenevät ja että arviointi kohdistuu entistä voimakkaammin tekijän sijasta lapsen toimintaan hyväksikäyttötilanteessa, jos lainvalmistelu etenee työryhmän esittämällä tavalla. Lainsäädännön jatkovalmistelussa on syytä varmistaa, että näin ei käy, Mäkynen toteaa.

– Hallitusneuvotteluihin oikeusvaltiota käsittelevään työryhmään osallistuneena tiedän, että hallituksen tahto on selkeyttää seksuaalirikoksia koskevaa lainsäädäntöä ja koventaa rangaistuksia. Hallitusohjelman mukaan uudistuksen lähtökohtana on jokaisen koskemattomuus ja itsemääräämisoikeuden kunnioittaminen. Rikoslain raiskauksen määritelmä muutetaan suostumuksen puutteeseen perustuvaksi, Mäkynen jatkaa.

Raiskauksen määritelmän muuttaminen suostumuksen puutteeseen perustuvaksi tarkoittaa konkreettisesti todistustaakan muuttamisena. Uhrin kokemasta väkivallasta tai sen uhasta asian käsittely keskittyy jatkossa siihen, voidaanko osapuolten katsoa suostuneen sukupuoliyhteyteen. Vastaava määritelmä on käytössä esimerkiksi Ruotsissa. Tämä on Mäkysen mukaan tärkeä periaatteellinen muutos.

– Lakivaliokunnan tärkein tehtävä tällä kaudella on saada seksuaalirikoslainsäädännön kokonaisuudistus maaliin, Mäkynen päättää.