Matias Mäkynen: SDP:n talouslinja on kasvuhakuisuus – Kokoomuksella kyykytys

6.2.2021

SDP:n varapuheenjohtaja Matias Mäkynen ihmettelee Kokoomuksen naivia talouspolitiikan linjaa, jossa heikentämällä ihmisten asemaa pakotetaan ottamaan vastaan huonoilla ehdoilla matalan tuottavuuden työpaikkoja, joilla ei tule Suomessa toimeen. Mykkänen ehdottaa Helsingin Sanomissa palaamista 10 vuoden takaiseen sosiaaliturvaan. Jo sosiaaliturvan tason, saati ehtojen kannalta tämä olisi valtava heikennys. SDP:n tavoite on nostaa Suomen jalostusastetta, tuottavuutta ja työllisyyttä koulutuksen, tutkimuksen ja aktiivisen elinkeinopolitiikan avulla.

– Kokoomuksen yksipuolisesta linjasta puuttuvat kokonaan tuottavuus ja elinkeinopolitiikka. SDP:lle on tärkeää, että talouden tasapainotus tapahtuu oikeudenmukaisesti. Ei niin, että maksajiksi laitetaan pienituloiset, jotka kokoomus työntäisi Mykkäsen opeilla ulos kaupungeista ja syvälle köyhyyteen. Pitkäaikaistyöttömyyteen ei auta ihmisten hautaaminen syvemmälle köyhyyteen, vaan monet tarvitsevat koulutusta, kuntoutusta, ja tukea työnhakuun sanoo SDP: n varapuheenjohtaja Matias Mäkynen.

– Kuten Sanna Marin jo viime kesänä sanoi, myös sopeutusta leikkauksin ja veronkorotuksin saatetaan tarvita, mutta sopeutuksen ajoitus on mietittävä tarkkaan niin, ettei se leikkaa tulevaa kasvua. Meidän on myös tehtävä kaikkemme, että suomalaiset yritykset pääsevät kiinni maailmantalouden kasvuun ja kaikkialla maailmassa tehtävään elvytykseen. Elvytys suuntautuu energiateknologiaan ja digitalisaatioon – aloille, joilla Suomessa on paljon osaamista ja johtavia yrityksiä. Kuten taloustieteilijät Mariana Mazzucato ja Daron Acemoglu ovat viime viikkoina Suomessa sanoneet, valtio voi olla synnyttämässä kasvua yritysten kanssa uuteen teknologiaan ja sen käyttöönottoon investoimalla, Mäkynen painottaa.

– Nyt on huolehdittava osaavan työvoiman saatavuudesta, ihmisten työkyvyn ylläpitämisestä sekä tutkimusyhteistyön lisäämisestä korkeakoulujen ja elinkeinoelämän välillä. Nämä ovat pullonkauloja, jotka heikentävät kasvuamme ja tuottavuuttamme.

– Suomen talouden tasapaino saavutetaan vain kasvun kautta. Mykkänen ja Kokoomus olisivat toistamassa finanssikriisin virheet liian nopeasta sopeutuksesta ja 90-luvun laman virheet sosiaalisten ongelmien pitkittämisestä. Tähän meillä ei ole varaa, vaan tarvitsemme uusia työpaikkoja ja tuottavuutta sekä oikeudenmukaista sopeutusta, Mäkynen päättää.