Matias Mäkynen mukaan sosiaaliturvan uudistustyöhön kahdessa uudessa roolissa

Vaasan vaalipiirin kansanedustaja Matias Mäkynen on valittu SDP:n varaedustajaksi sosiaaliturvauudistusta valmistelevaan komiteaan sekä jäseneksi Kelan valtuustoon. Sosiaaliturvakomiteassa Mäkynen toimii varajäsenenä Suomen pitkäaikaisimmin työministerinä toimineelle Tarja Filatoville, jonka paikan hän ottaa myös Kelan valtuustossa.

– On suuri kunnia päästä mukaan työhön, jossa Suomen sosiaaliturva uudistetaan. On tärkeää yksinkertaistaa sosiaaliturvaa ja varmistaa, että työnteko on aina kannattavaa. Samalla on huolehdittava, että järjestelmä ottaa nykyistä paremmin huomioon ihmisten erilaiset elämäntilanteet. Kelan valtuutettuna haluan edistää erityisesti palveluiden käytön helpottamista ja kansankielistämistä, Mäkynen toteaa.

Mäkynen ja Filatov ovat tehneet yhteistyötä sosiaaliturvan uudistamiseksi vuosien ajan. Mäkysen suunnittelema Yleisturvaksi nimetty malli sosiaaliturvan uudistamiseksi hyväksyttiin SDP:n viralliseksi kannaksi Filatovin sekä merimieseläkekassan toimitusjohtaja Kari Välimäen johtaman työryhmän myötä. Nykyisin Mäkynen johtaa myös SDP:n sisäistä sosiaaliturvaa käsittelevää ohjelmatyötä puolueen sosiaalivakuutusjaostossa.

– Meillä on Matiaksen kanssa jo historiaa yhteisestä työstä sosiaaliturva-asioissa. Kiva päästä taas yhteisen tärkeän asian pariin, Filatov kommentoi.

Kaikki eduskuntapuolueet kattava parlamentaarinen sosiaaliturvakomitea asetetaan virallisesti lähiviikkoina ja sen työn on määrä kestää kaksi vaalikautta kevääseen 2027 asti. Suuren kokonaisuudistuksen rinnalla se valmistelee myös osauudistuksia, jotka toteutetaan kuluvan vaalikauden aikana. Komitean puheenjohtajana toimii Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tutkimusprofessori Pasi Moisio.