Marin vaatii Sipilää näyttämään esimerkkiä veronkierron estämisessä

Sanna Marin

SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Sanna Marin vaatii pääministeri Juha Sipilää (kesk.) näyttämään esimerkkiä veronkierron ja verovälttelyn estämisessä.

Marin viittaa Sipilän viimeaikaisiin lausuntoihin, joissa Sipilä toteaa itsekkyyden verojen kiertämisessä ylittävän Suomessa jo sairauden asteen.

− Pääministeri Sipilä on oikeassa siitä, että veronkierto on valtava ongelma Suomessa ja Euroopassa. Jos pääministeri kuitenkin todella tarkoittaa sitä, mitä sanoo, tulisi hänen oitis näyttää asiassa esimerkkiä. Sama pätee myös muuhun hallitukseen ja sen ministereihin, Marin vaatii.

Marinin mielestä hallituksella on vielä paljon tehtävää siinä, että se omassa politiikassaan osoittaisi pitävänsä veronkiertoa ja verovälttelyä paheksuttavana toimintana. Hänen mielestään Sipilä voisi näyttää esimerkkiä myös henkilökohtaisesti kertomalla avoimesti omista sijoituksistaan.

− Pääministerin puheet ovat tyypillinen esimerkki siitä, miten heikosti hallituksen sanat ja teot kohtaavat. Hallitus on toistuvasti pyrkinyt helpottamaan veronkiertäjien ja välttelijöiden asemaa esittämällä esimerkiksi hallintarekisterilakia, tehokkaan katumisen lakia ja leikkauksia harmaan talouden torjunnan määrärahoihin. Ei riitä, että hallitus tuomitsee jyrkästi veronkierron vaan sen on puututtava ongelmaan omassa politiikassaan.