Marin: Stubb vie Kokoomusta oikealle!

SDP:n varapuheenjohtaja Sanna Marin onnittelee Alexander Stubbia valinnastaan Kokoomuksen puheenjohtajaksi. Marin odottaa, että hallitusyhteistyö sujuu myös uuden puheenjohtajan kanssa.
– Onnittelut vastavalitulle puheenjohtaja Alexander Stubbille. Luotan siihen, että yhteistyö sujuu vastakin ja, että Kokoomus on sitoutunut työhön hallituskauden loppuun, Marin kommentoi.
– Hallituksen työ on kesken. Talous sakkaa, eivätkä markkinat vedä. Tämän takia on satsattava kysynnän ja kasvun aikaansaamiseen. Toivon, että myös Kokoomuksessa ymmärretään kuinka tärkeää työn ja kasvun tukeminen on. Oikeiston ajama leikkauslinja ei yksinkertaisesti ole toiminut – ei Suomessa, eikä muualla Euroopassa, Marin toteaa.

Kokoomus otti harppauksen oikealle

Puheenjohtaja Jyrki Katainen on edustanut Kokoomuksessa maltillista linjaa. Puheenjohtajavaihdoksen myötä Kokoomus siirtyykin selvästi oikealle ja kohti markkinaliberalistisempaa talouspolitiikkaa.
– Kokoomus ottaa selvän harppauksen oikealle. Stubb on useissa puheenvuoroissaan korostanut markkinaehtoisuutta ja vaatinut tiukkaa talouskuripolitiikkaa. Hän ei selvästi ole talouskasvun tukemisen tai elvytyspolitiikan miehiä. Tämä voi aiheuttaa kitkaa minihallitusneuvotteluissa, sillä SDP on systemaattisesti korostanut työllisyyden ja talouskasvun tukemisen tärkeyttä, Marin arvioi.
– Toisaalta on hyvä, että puolueiden erot näkyvät selvästi. Kokoomus, Keskusta ja Perussuomalaiset edustavat kaikki oikeistolaista ajattelua. SDP on suurista puolueista ainoa vasemmistolainen ja arvoliberaali vaihtoehto. Uskon, että erot vain kirkastuvat vaaleihin mennessä, Marin linjaa.