Marin Sipilälle: Ovatko lukukausimaksut hallituksen työpöydällä kehysriihessä?

Sanna Marin

SDP:n varapuheenjohtaja Sanna Marin puolustaa korkeakoulutuksen maksuttomuutta eikä hyväksy Etlan esittämää ehdotusta lukukausimaksuista suomalaisille korkeakouluopiskelijoille. Hän kritisoi ajatusta, jossa lukukausimaksuilla paikattaisiin hallituksen tekemiä koulutusleikkauksia.

– Opiskelijat ovat jo nyt yksi suurimmista pienituloisten ryhmistä ja iso osa opiskelijoista elää köyhyysrajan alapuolella. Maksuton korkeakoulutus on ollut keskeinen osa Suomen kilpailukyvyn ja tasa-arvon perustaa. Lukukausimaksut muodostuisivat esteeksi korkeakoulutukseen hakeutumiselle erityisesti vähävaraisesta taustasta tuleville opiskelijoille. Koulutuksen periytyvyys on jo nykyisellään ongelma, jota ei saa pahentaa.

Marin muistuttaa, että kysyi hallituksen suunnitelmista lukukausimaksujen suhteen jo viime joulukuussa, kun eduskunta keskusteli opintotuen leikkauksesta.

– Hallitus on leikannut opintorahasta neljänneksen, purkanut opintotuen indeksisidonnaisuuden, säätänyt pakolliset lukukausimaksut EU ja ETA maiden ulkopuolisille opiskelijoille ja tehnyt massiiviset leikkaukset koulutuksesta. Ovatko lukukausimaksut kaikille opiskelijoille seuraavana hallituksen työpöydällä?

Etla esittää, että hallitus lähtisi rakentamaan lukukausimaksuja jo vaalien jälkeen pidettävässä kehysriihessä.

– Vaadin, että pääministeri Sipilä vastaa jo ennen kuntavaaleja siihen, aikooko hallitus ottaa lukukausimaksut työpöydälleen kehysriihessä, vai toimiiko se järkevästi ja hylkää väläytetyt maksut. Tällaista asiaa ei voi jättää makaamaan vaalien yli, opiskelijoilla on oikeus kuulla vastauksia nyt.