Marin: SDP haluaa vallata kaupungit takaisin

Sanna Marin

Sosialidemokraatit käynnistävät työn kaupunkipolitiikan vahvistamiseksi. Strategista työtä johtaa puolueen varapuheenjohtaja ja Tampereen kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Sanna Marin. Puoluehallitus päätti asiasta tänään kokouksessaan.

– Elinvoimaiset kaupunkiseudut ovat koko Suomen menestymisen kannalta keskeisessä roolissa. Kaupungit ovat tulevaisuudessa myös entistä useamman suomalaisen koti. Sosialidemokraatit haluavat, että kaupunkiseutuja kehitetään rohkeasti niin taloudellinen, sosiaalinen kuin ympäristöllinen kestävyys huomioiden. Tämä tarkoittaa konkreettisia päätöksiä esimerkiksi koulutuksen, peruspalvelujen, kaupunkikehityksen ja joukkoliikenteen puolesta, Marin linjaa.

SDP haluaa olla tulevaisuudessa Suomen johtava kaupunkipuolue. Saavuttaakseen tämän tavoitteen puolueen on terävöitettävä linjaansa niin valtakunnallisesti kuin kaupunkien valtuustoissa.

– Arvojemme kuten tasa-arvon, solidaarisuuden ja ihmisoikeuksien edistämisen on näyttävä vahvemmin kaikessa toiminnassamme. Kuntavaalitulos osoittaa, että sosialidemokraattisille arvoille ja linjalle on tilausta. On meistä itsestämme kiinni tarjoammeko puolueena ihmisille alustan toimia näiden asioiden edistämiseksi, Marin näkee.

Tampere on yksi niistä kaupungeista, joissa SDP nousi kuntavaaleissa suurimmaksi puolueeksi. Tämä tarkoittaa, että kaupunkia johtaa tulevaisuudessa sosialidemokraattinen pormestari.

– Haluan kutsua puolueen eri toimijat laajasti yhteistyöhön uuden sukupolven sosialidemokraattisen kaupunkipolitiikan linjaamiseksi. Valmiita vastauksia ei ole vaan ne on löydettävä yhdessä alueiden toimijoiden kanssa, Marin kuvaa.