Marin: Pääministeri Sipilän puheet ja teot räikeässä ristiriidassa

Sanna Marin

Pääministeri Juha Sipilä (kesk) tuomitsi eilen sähköverkkoyhtiö Carunan noin 30 prosentin hintojen korotukset kohtuuttomina. Lisäksi pääministeri otti kantaa yhtiön toimintaan todeten, että sen harjoittama verokikkailu on hänen mielestään vastenmielistä.

SDP:n kansanedustaja Sanna Marin on samaa mieltä siitä, että sähkönsiirron hinnankorotukset ovat kohtuuttomia ja, että asiaan pitää puuttua. Hän kuitenkin ihmettelee pääministerin kannanottoa asiassa, sillä hallitus on itse tehnyt täysin päinvastaista politiikkaa.

– Hallitus päätti juuri syysistuntokaudella 30 prosentin korotuksista terveydenhuollon ja sosiaalipuolen palvelumaksuihin sekä merkittävistä korotuksista päivähoitoon ja lasten aamu- ja iltapäiväkerhotoimintaan. Maksujen korotukset ovat erittäin kovia ja osuvat kipeästi pienituloisiin ja sairaisiin ihmisiin. Tätä taustaa vasten ei voi kuin ihmetellä pääministerin kaksinaismoralismia hänen kommentoidessaan sähkönsiirtohintojen korotuksia. Hän siis tuomitsee muut siitä mitä itse ajaa ja tekee, Marin kommentoi.

Marin muistuttaa myös, että niin pääministeri kuin hallituksen eräät muut ministerit ovat harjoittaneet ja harjoittavat agressiivista verosuunnittelua. Lisäksi hallitus esitti syksyllä useita lakeja kuten hallintarekisterilakia ja tehokkaan katumisen lakia, joilla veronkiertoa ja harmaata taloutta olisi helpotettu.

– Sipilä on piilottanut omaisuutensa vakuutuskuoriin, joka on yksi tapa välttää veronmaksua. Myös ministeri Toivakka on harjoittanut agressiivista verosuunnittelua toimiessaan yritysmaailmassa ja ministeri Berner on toiminut veroparatiisiyhtiön johtotehtävissä. Miksi Sipilä ei tuomitse omaa tai hallituksensa ministerien toimintaa vastenmielisenä ja puutu veronkierron mahdollistaviin porsaanreikiin, Marin kysyy.