Marin: Miksi Kokoomus viivyttää ja vesittää moneen kertaan sovittuja päätöksiä?

SDP:n varapuheenjohtaja Sanna Marin ihmettelee Kokoomuksen tapaa viivyttää ja vesittää useaan otteeseen sovittuja päätöksiä.

– Kokoomuksen sanat ja teot ovat jatkuvasti ristiriidassa. Puheenjohtaja Alexander Stubb peräänkuuluttaa uudistuksia ja suomii muita puolueita menneisyyden haikailusta, mutta samaan aikaan Kokoomuksen ministerit tekevät kaikkensa, ettei asioita viedä sovitusti maaliin, Marin kommentoi.

– Kokoomuksen kiemurtelu muun muassa metropolihallinnon, sote-uudistuksen, sosiaalihuoltolain ja nyt soidensuojeluohjelman kanssa on ollut tyrmistyttävää seurattavaa. Pääministeripuolueen pitäisi kantaa vastuuta ja varmistaa, että päätökset pitävät, eikä vesittää jo sovittuja asioita.

– Viimeksi myös vuokra-asuntotuotantoa vauhdittamaan suunnitellut asuntolait jäivät tältä hallitukselta antamatta, koska Kokoomus ei niihin suostunut. Varhaiskasvatuslain osalta hallitusohjelmakirjauksen toteuttaminen on viivästymässä, koska Kokoomus ei saa päätettyä miten se asioihin suhtautuu. Listaa voisi jatkaa lähes loputtomiin, Marin jatkaa.

Marinin mielestä paikallistasolla yhteistyö Kokoomuksen kanssa sujuu hyvin verrattuna valtakunnanpolitiikkaan. Hän toimii Tampereella kaupunginvaltuutettuna ja valtuuston puheenjohtajana.

– Arvostan esimerkiksi Tampereen kokoomuslaisen pormestarin Anna-Kaisa Ikosen tapaa toimia. Vaikka asioista ollaan eri mieltä, yhdessä sovitusta pidetään kiinni ja päätöksiä saadaan tehtyä. Tampereella Kokoomuksen, SDP:n, Vihreiden ja Vasemmistoliiton koalitio onkin toiminut hyvin, Marin kuvaa.

– Tähän verrattuna Kokoomuksen toiminta maan hallituksessa on ollut suorastaan heikkoa. Jos tämä on sitä ”uutta ja modernia” johtajuutta, niin ilmoittaudun saman tien perinteisemmän johtamisotteen kannattajaksi, jossa sovitut asiat toteutetaan eikä vatkata edestakaisin, Marin summaa.