Marin Haglundille: Nato-keulinnassako voi unohtaa hallituksen yhteisen linjan?

Puolustusministeri Carl Haglundin (r.) tuorein Suomen Nato-jäsenyyttä kannattava ulostulo Svenska Dagbladetissa (7.8.) ei saa ymmärrystä SDP:n varapuheenjohtaja Sanna Marinilta (sd.). Marin kummeksuu puolustusministeri Haglundin jatkuvia irtiottoja Nato-kysymyksessä.

– Haglund juuri heristi syyttävää sormeaan valtiovarainministeri Rinteen (sd.) suuntaan, kun väitti tämän poikenneen yhteisistä pelisäännöistä budjettiesityksen laadinnassa. Sen sijaan aivan paikallaan tuntuu olevan, että puolustusministeri itse poikkeaa Suomen turvallisuuspoliittisesta linjasta ja jatkaa intomielisiä Nato-ulostulojaan.

Alkukesästä Haglund antoi RKP:n puheenjohtajana lausunnon, jonka mukaan Suomi on nyt lähempänä Nato-jäsenyyttä kuin koskaan ja että Venäjä olisi Suomen ja Ruotsin siihen pisteeseen ajanut.

– Jälleen Haglund puhuu puoluejohtajan hattu päässään, mutta kun lännen ja Venäjän välit ovat nyt kiristyneet äärimmilleen, on Suomen puolustusministeriltä täysin vastuutonta antaa tällainen kannanotto julkisuuteen. Miksi Haglund haluaa lietsoa pelkoa ja herättää hämmennystä sen sijaan, että tukisi kaikin tavoin sitä työtä, jota Suomen hallituskin yrittää tehdä tilanteen rauhanomaiseksi ratkaisemiseksi?

Marin kannattaa avointa ja kiihkotonta keskustelua Suomen turvallisuuspoliittisista ratkaisuista ja puolustuksen perusperiaatteista, mukaan lukien sotilaallinen liittoutumattomuus.

– Puolustusministeri on peräänkuuluttanut asiallista Nato-keskustelua, ja sitä monet ovat valmiita käymään. Tällöin pitäisi sietää myös se, että moni suomalainen voi olla hänen kanssaan perustellusti eri mieltä siitä, onko Nato-jäsenyys meille oikea valinta vai ei. Erityisesti tällaisessa tilanteessa SDP toivoo sen tosiasian muistamista, että Suomen turvallisuuspoliittisen linjan vakaus on aina ollut myös sen vahvuus.