Marin: Fennovoima-farssille pantava piste

SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Sanna Marin katsoo, ettei Fennovoiman ydinvoimalahanke täytä sille asetettuja ehtoja, eikä hankkeen jatkamiselle ole edellytyksiä.

– Kotimaiset toimijat ovat yksi toisensa jälkeen vetäytyneet Fennovoiman ydinvoimalahankkeesta, viimeisimpänä Valio ja Fortum. Hallituksen ja eduskunnan rakennuslupahakemukselle asettama kotimaisuusehto ei ole täyttynyt ja koko omistajuuskysymys on saanut suorastaan farssimaisia piirteitä kroatialaisyhtiö Migrit Solarna Energijan mukaantulon myötä. Hankkeen uskottavuus on yksinkertaisesti rapissut olemattomaksi.

– Suomessa tarvitaan energiapoliittinen vallankumous. Suomen tulisi olla eturintamassa uusiutuvien ja kestävien energiamuotojen ja -teknologioiden käyttöönotossa ja laatia selkeä exit-strategia uusiutumattomista energioista luopumiseksi. Nyt olemme jäämässä kehityksestä pahasti jälkeen, ja tämä tulee paitsi ympäristön myös talouden näkökulmasta kalliiksi. Jokainen uusi ydinvoimalupa on askel menneisyyteen, Marin toteaa.

Lisätietoja:
Sanna Marin