Marin: Avioliittolain etenemistä on odotettu

Sanna Marin

SDP:n kansanedustaja Sanna Marin on tyytyväinen siitä, että tasa-arvoisen avioliittolain liitännäislait etenevät vihdoin eduskunnan käsittelyyn.

Lakien muutokset ovat tänään ensimmäisessä käsittelyssä eduskunnan täysistunnossa. Marin istuu lakivaliokunnassa, joka on antanut mietinnön eduskunnalle asiasta.

– Suomi otti harppauksen eteenpäin ihmisoikeuksien toteutumisessa vuonna 2014, kun eduskunta hyväksyi kansalaisaloitteen pohjalta avioliittolain muuttamisen sukupuolineutraaliksi. Nyt käsittelyssä olevat lainmuutokset jatkavat tätä työtä ja helpottavat monen parin sekä perheen arkea, Marin kommentoi.

Eduskunnalle annetussa esityksessä ehdotetaan muutettaviksi avioliittolakia, rekisteröidystä parisuhteesta annettua lakia, väestötietojärjestelmästä ja Väestörekisterikeskuksen varmennepalveluista annettua lakia, transseksuaalin sukupuolen vahvistamisesta annettua lakia, uskonnonvapauslakia ja hedelmöityshoidoista annettua lakia. Esityksen mukaan rekisteröidyn parisuhteen voisi muuttaa ilmoituksella avioliitoksi ja uusien parisuhteiden rekisteröinnistä luovuttaisiin. Transseksuaalin sukupuolen vahvistamisesta annetusta laista puolestaan poistettaisiin edellytys, jonka mukaan sukupuolen vahvistamista pyytävä henkilö ei saa olla avioliitossa tai rekisteröidyssä parisuhteessa.

– Lakivaliokunta on kuullut laajasti asiantuntijoita ja tehnyt mietinnössään hyvää ja perusteellista työtä. Vaikka lainmuutokset ovat tärkeitä, eivät ne kuitenkaan ole riittäviä. Suomessa on tasa-arvoisen avioliittolain hyväksymisen jälkeenkin merkittäviä ihmisoikeusongelmia, joiden korjaaminen edellyttää lainmuutoksia. Myös lakivaliokunta on kiinnittänyt tähän huomiota, Marin toteaa.

– Esimerkiksi translaista olisi pikaisesti poistettava sterilisaatiovaatimus ja transihmisten itsemääräämisoikeutta pitäisi vahvistaa. Myös hedelmöityshoitolakia tulisi muuttaa siten, että samaa sukupuolta olevien parien lapset saisivat samat oikeudet vanhempiinsa kuin muiden perheiden lapset. Asia olisi mahdollista korjata tuomalla eduskunnan käsittelyyn oikeusministeriön vuosina 2014-2015 valmistelema äitiyslakiesitys. Asiasta on tehty myös kansalaisaloite, jonka on allekirjoittanut jo yli 12 000 ihmistä, Marin huomauttaa.