Maria Guzenina-Richardson: Suomessa on meneillään poliittinen käsienpesu

Suomessa on meneillään valtava poliittinen käsienpesu. Tyhjät hokemat eivät pelasta hyvinvointiyhteiskuntaa, totesi sunnuntaina Seinäjoella alueellisessa Demarinaisten 110-vuotisjuhlassa puhunut Maria Guzenina-Richardson.

Guzenina-Richardson nosti varoittavaksi esimerkiksi äskettäisen uutisen Nokian kehityksen pysähtymisestä:

– Yhtiössä tapahtui liikkeenjohdon klassinen virhe, ei uskallettu sijoittaa uudistumiseen, puhelimen komponentteja valittiin vain sen mukaan, mikä oli edullisin, seurauksena oli mittavia laatuongelmia. Sama tauti vaivaa nyt myös valtiovaltaa ja kuntia. Hyvinvointiyhteiskunta on liian upea saavutus näivetettäväksi näköalattomuuden takia.

– Tarvitaan rohkeutta investoida laatuun ja ihmiseen. Tähän tarvitaan vastuunkantajia, ei käsienpesijöitä, jotka sysäävät palveluiden toimimattomuuden aina jonkun toisen syyksi tai jättävät ongelmien korjaamisen tuleville hallituksille ja valtuustoille. Tämä nykymeininki vetää perässään jatkuvasti kasvavaa kivirekeä, jonka taakan jättäminen tulevien polvien maksettavaksi on täysin kestämätöntä, Guzenina-Richardson totesi.