Maria Guzenina-Richardson jatkaa Demarinaisten puheenjohtajana

Sosialidemokraattisten naisten 12. liittokokous on valinnut yksimielisesti kansanedustaja, SDP:n varapuheenjohtaja Maria Guzenina-Richardsonin jatkokaudelle Demarinaisten puheenjohtajaksi.

Guzenina-Richardson on järjestyksessä Demarinaisten 18. puheenjohtaja. 109-vuotiaan liiton aikaisempina puheenjohtajina ovat toimineet mm. Miina Sillanpää, Vappu Taipale ja Liisa Jaakonsaari.

Guzenina-Richardson vaati liittokokouspuheessaan mm. lapsilisien ulottamista 18-vuotiaisiin sekä perheille tarjottavien palveluiden parantamista.

-Suomi on harvoja Euroopan maita, jossa lapsilisää maksetaan vain 17 ikävuoteen saakka. Meillä on puhuttu jo iäisyyden lapsilisäjärjestelmämme jälkeenjääneisyydestä. Nyt meillä demareilla on puoluekokouspäätös asiasta, ja meidän naisten vahvalla vaikuttamisella on aika korjata tämäkin epäkohta seuraavalla hallituskaudella. Me lähdemme siitä, että SDP on vuoden 2011 jälkeen jälleen Suomen suurin puolue, Guzenina-Richardson totesi.

Guzenina-Richardson haastoi kaikki Suomen naisliitot yli puoluerajojen ponnekkaampaan toimintaan perhepolitiikkaan vaikuttamisessa.

-Sosialidemokraattiset Naiset ovat isänmaan asialla, ja siksi meistä myös isillä on oltava parempi mahdollisuus yhdistää työ ja perhe.  Lapsille ei voi sanoa huomenna, heidän nimensä on nyt, Guzenina-Richardson totesi mukaillen runoilija Mistralin sanoja.

Perhepalveluiden parantamisen konkreettiseksi esimerkiksi Demarinaisten puheenjohtaja mainitsi  kuntien tarjoaman kotiavun tärkeyden.

-Esimerkiksi sairauden tai muun vaikeuden vuoksi ahdinkoon joutuneille perheille kotiin tarjottava apu voi olla juuri se kriittinen henkireikä, jolla voidaan estää pitkäkestoisia tragedioita kuten lasten huostaanottoja. Kuntien talousahdinko ei saa olla syy perhepalveluiden laiminlyömiseen. Kun maan hallitus sanoo, että apua tarvitseville ei käännetä selkää, täytyy näiden sanojen tueksi tehdä myös tekoja. Kuntien auttaminen yli talousahdingon on ihmisistä huolenpitämistä, sillä kunnathan niitä palveluita järjestävät, sanoi Guzenina-Richardson.

Demarinaisilta täysi tuki Urpilaiselle

-Me Demarinaiset seisomme puolueemme puheenjohtaja Jutta Urpilaisen takana. Yhtä sisukasta naista en ole äitini lisäksi pitkiin aikoihin kohdannut. Jutta on seissyt aikamoisessa myrskyssä ja kestänyt kaiken kuin nainen. Me olemme Jutan joukkue ja me olemme sitoutuneet antamaan kaikkemme tässä pelissä. Maalit lasketaan vasta kun loppupilli soi, Guzenina-Richardson sanoi.

Tilaisuudessa puhunut Urpilainen sai liittokokousväeltä seisovat aplodit. Urpilainen kiitti Demarinaisia sen perhepoliittisesta ohjelmasta ja korosti puolueensa naisjärjestön merkitystä puolueen menestyksen edesauttajana.

Liittokokous valitsi jatkokaudelle varapuheenjohtajikseen jämsäläisen kansanedustaja Tuula Peltosen ja helsinkiläisen Tarja Kantolan.