Maria Guzenina-Richardson: Hallitus ostaa amerikkalaiselta konsulttifirmalta leikkausmallit terveydenhuoltoon

SDP:n varapuheenjohtaja Maria Guzenina-Richardson on ihmeissään Ylen julkaisemasta tiedosta, jonka mukaan pääministeri on värvännyt amerikkalaisen konsulttifirman avustamaan seuraavan hallitusohjelman laatimista.

– Tämä sama konsulttitoimisto on laatinut Englannissa ehdotuksia terveydenhuollon väen vähentämisestä 10 prosentilla. Hallitus tuntuu olevan eksyksissä ja vailla omia ideoita. Eläkeiän korottamiseen haetaan tukea Pariisista ja Suomen terveydenhuoltojärjestelmän ja kilpailupolitiikan uudistamiseen Amerikasta.

Käytäntöhän on, että puolueet laativat omat vaaliohjelmansa. Vasta vaalien jälkeen laaditaan hallitusohjelma.

– On kyseenalaista, että pääministeri ostaa yli vuosi ennen vaaleja amerikkalaisilta ajatuksia Suomen hallitusohjelman teksteiksi. Voi myös kysyä, onko asianmukaista, että yksi puolue valmistelee seuraavan hallituksen papereita, vaikka ei edes välttämättä istu siinä. Vai onko niin, että Kepu ostaakin nyt valtion varoilla itselleen vaaliohjelman?

Guzenina-Richardsonin mielestä pääministeri tulee antaa konsulttisopimuksesta selvitys eduskunnalle.

– Vähintäänkin on syytä kuulla, miksi menettelyyn on päädytty. Miksi toimeksianto on annettu juuri amerikkalaiselle konsulttifirmalle? Tiedossa on, että sama konsulttifirma on hoitanut myös muita suomalaisten firmojen toimeksiantoja.  Onkin tärkeä selvittää, ettei mitään jääviyskysymyksiä ole.  Etenkin on kyseenalaista, jos tämä sama konsulttitoimisto on tehnyt selvityksiä kunnille terveydenhuollon järjestämisestä.