Malm: Suomalaiset työntekijät ottivat koronan tosissaan

SDP:n varapuheenjohtajan, kansanedustaja Niina Malmin mielestä tänään julkistettu Tilastokeskuksen työtaistelutilasto vuodelta 2020 osoittaa vastuullisuutta.

– Näyttää siltä, että vaikka mittavia ilmoituksia on tullut työnantajapuolelta ovat työntekijät sitoutuneet yhteisiin sopimuksiin.

– Kun maailma ja kansakunta on keskellä kriisiä, väkeä paljon lomautettu ja jopa irtisanottu – ei työehdoista ole haluttu vääntää – etenkin kun monilta ovat työt loppuneet kokonaan ja toimeentulo vaakalaudalla, kommentoi SDP:n varapuheenjohtaja Niina Malm.

Vuonna 2020 toteutuneiden työtaistelujen lukumäärä oli 85 ja työtaistelulla uhkaamisia oli 23. Kokonaismäärä nousi yhdellä. Menetetyistä työpäivistä 96 prosenttia menetettiin laillisissa työtaisteluissa.

– Se osoittaa, että työmarkkinoilla ovat osapuolet toimineet vastuullisesti, työtaisteluja välttäen ja yhteen hiileen puhaltaen. Tosin poikkeuksiakin löytyy, kun sukset ovat menneet pahasti ristiin, sanoo Malm, ex-pääluottamusmies.

– Suomi ei ole lakkoherkkä maa. Maamme on keskimääräinen niin pohjoismaisessa kuin eurooppalaisessa tarkastelussa. Suomessa suurin osa lakoista ovat laillisia. Tosin työrauha saattaa jatkossa olla enemmän kuin uhattuna, jos työnantajapuoli irtaantuu työehtosopimuksista, ennustaa Malm.