Mäkisalo-Ropponen vetoaa Keskustaan junavuorojen lakkautusten perumiseksi

Kansanedustaja, Joensuun kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Merja Mäkisalo-Ropponen (sd.) peräänkuuluttaa vaihtoehtojen hakemista junavuorojen lakkautuksille. SDP esitti eilen eduskunnan kyselytunnilla (1.10), että 200 miljoonan euron autoveron kevennystä lievennettäisiin noin 15 miljoonalla eurolla ja tällä rahalla vältettäisiin kaikki junavuorojen lakkautukset Pohjois-Karjalassa ja muuallakin Suomessa.

– Oppositiolta vaaditaan koko ajan vaihtoehtoja, mutta kun sellainen tarjotaan niin sitä ei oteta kuuleviin korviin. Keskustalainen liikenneministeri Berner näyttää pitävän kynsin hampain kiinni huonosta päätöksestä, jolla on erittäin kielteiset vaikutukset esimerkiksi Pohjois-Karjalan elinvoimaan ja kilpailukykyyn.

– Hyvin pienellä säästöllä saadaan paljon yhteiskunnallista tuhoa aikaan. Tarkoituksena näyttääkin olevan vain junaliikenteen yksityistäminen, mutta millä todennäköisyydellä yksityiset palveluntarjoajat ovat kiinnostuneita lakkautettavista juna reiteistä Pohjois-Karjalassa, Mäkisalo-Ropponen ihmettelee.

– Näyttää siltä, että nykykeskustaa johtaa markkinahenkiset yritysjohtajat ja maakuntien keskustalaiset eivät saa ääntään kuuluviin. On käsittämätöntä, että keskustalainen ministeri tekee päätöksiä, jotka iskevät näin vakavalla tavalla maakuntien elinvoimaisuuteen.

– Vetoan vielä keskustalaiseen ministeri Berneriin sekä keskustalaisiin maakuntien fiksuihin kansanedustajiin. Perukaa tämä päätös! Vaihtoehtoja kyllä on!