Mäkisalo-Ropponen: Tavoitteena eheät hoitoketjut

Hallituspuolueet sopivat yhdessä oppositiopuolueiden kanssa sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistuksesta, jonka tarkoituksena on järjestää kaikki sosiaali- ja terveyspalvelut viiden vahvan alueellisen järjestäjän toimesta. Palvelut säilyvät lähellä niiden käyttäjiä ja kunnat säilyvät palvelujen tuottajina. Uudistuksen tavoitteena ovat muun muassa yhdenvertaiset palvelut asuinkunnasta riippumatta, toimivat palveluketjut, painopisteen siirtäminen ehkäiseviin ja oikea-aikaisiin palveluihin sekä väestön hyvinvointi- ja terveyserojen kaventaminen.

– Sosiaali- ja terveyspalveluiden integraatio, joka toteutuu uudistuksessa, on tärkeä. Nyt on tärkeää vahvistaa perustasoa ja lähipalveluita. Tavoitteena on oltava tasa-arvoisemmat, paremmat ja kattavammat palvelut joka tasolla. Uudistusta toimeenpantaessa on pidettävä huolta siitä, että palveluketjuista rakennetaan eheitä ja toimivia, toteaa kansanedustaja Merja Mäkisalo-Ropponen (sd) ja jatkaa

– Sosialidemokraattien tavoitteista suurin osa toteutui. Sosiaali- ja terveyspalvelut ovat yhteiskunnallisesti niin tärkeitä, että ne on säilytettävä pääosin julkisena. Uudistuksen jatkovalmisteluissa onkin pidettävä huolta, ettei sosiaali- ja terveyspalveluita anneta tulevaisuudessakaan markkinoiden ja monikansallisten yritysten hoidettavaksi.